Obiecałem, że zaczne taki temat, więc zaczynam. Tyle tylko, że juz o tym gdzieś na forum pisałem. Szukałem (opcja "Szukaj" i rózne działy) i nie mogę znaleść. Licze na pomoc, może ktoś wie gdzie to jest na forum. Było to w wątku gdzie ktoś pytał co sprawdzić w CJ-cie z Niemiec. HELP.
Piotrusz pomogl znalesc, wiec tylko wklejam moje poprzednie wypociny. Troche je przerobiłem i dodałem kilka rzeczy.
CJ-7 to klasyka, no i legenda. CJ-ta zawsze warto kupic, nawet jak się rozpada, to tylko kwestia za ile.
Oto co nalezy sprzwdzic przy zakupie CJ-7:
NAPED:
1. Silnik 4.2L czyli slawne 258 protoplasta silnika 4.0L. Silnik dlugowieczny, ale cieknacy olej spod plastikowej pokrywy zaworow to norma, a nie przypadlosc Chyba ze zbiera sie mala kaluza po 10 min. to troche za duzo cieknacego oleju. :pala:
2. Skrzynie manualne: 5-bieg. z nadbiegiem to T-5 (82-86) raczej kiepska. Siadaja synchronizatory i trybo 3-biegu. W Jezeli skrzynia 4 biegowa to T-4 (troche lepsza niz T-5, ale niewiele i bez nadbiegu) albo T-176 lub T-177. T-176/177 sa duzo lepsze niz T-4 i T-5. W USA sprzedaja nowa World Class T-5 ktora jest o wiele mocniejsza od orginalnej T-5 ale to duzo $$$ albo €€€ kosztuje.
3. Reduktory Zacznijmy od tego, ze wszystkie reduktoy w CJ-ach mialy wyjscie na przedni wal po stronie pasazera, czyli odwrotnie niz Wranglery YJ i TJ, Cherokee XJ, Grand Cherokee ZJ i WJ. Dana 300 (1980-86) napedzany duzymi kolami zebatymi jest bardzo wytrzymaly. Nie do zajezdzenia chyba ze ktos zapomi zalac go olejem. Przelozenia drogowe 1:1, terenowe 2.62:1. Dosc ciezkie przelaczanie napedow to raczej norma, ale jezeli wszystkie daja sie wlaczyc (od siebie w strone deski rozdzielczej 4H, 2H, N, 4L) i po wrzuceniu danego przelozenia nic nie rzezi to na 99.9% reduktor mechanicznie jest dobry. Choc to sie zadko zdaza, ale czasami cieknie, wiec dobrze jest to sprzwdzic. Ewentualnie uszczelki moga byc do wymiany, ale caly komplet uszczelek to wydatek okolo 200-250zl. Czasami tez wskakuje w pozycje miedzy przelozeniami i wtedy moze rzezic, wiec trzeba sie upewnic ze jest w odpowiedniej pozycji. Najlepszy do jazdy w teren i bardzo latwo sie do montuje we Wranglerach i Cherokeech, gdy ktos chce wlozyc mosty Patrola. Dana 20 (1976-79). Protoplasta Dany 300. Dosc wytrzymala, lecz nie tak bardzo jak Dana 300. Napedzany kolami zebatymi. Przelozenia drogowe 1:1, terenowe 2,03:1, wiec dość szybkie, czasmi nawet za szybkie. Charakterystyczny rozstaw srub (rozstaw w kształcie stanu Texas), lecz roznoczesnie inny niz w nowszych Jeepach bardzo utrudnia wrecz uniemożliwia zamontowanie jej we Wranglerze. Quadra-Trac reduktor ze stalym napedem na 4 koła. Przelozenia drogowe 1:1, terenowe 2.62:1. Drogi w naprawie. Trudno dostepne czesci. Mala przydatnosc w terenie.
4. Mosty: przod Dana 30 w miare ok. Most tylny Model 20 (1976-86): mocny i duzy walek atakujacy i kolo talerzowe, cienka pochwa mostu (gnie sie przy wiekszych oponach i jezdzie w terenie) i kiepskie 2 czesciowe polosie. W USA dostepne sa mocniejsze 1-czesciowe polosie. Dekiel dyfra jest idealnie okragly, wiec łatwo rozpoznac ten most. Dana 44 (1986) bardzo dobry i mocny most. Mocna pochwa mostu i grube polosie (wieloklin 30 zebow). Srednica koła talerzowego 8,5", troche mniej niz Model 20, ale ze wzgledu na inne mocniejsze elementy Dana 44 jest bardziej pożądanym mostem. Dekiel dyfra jest w kształcie sześciokąta, wiec łatwo go rozróżnić od Modelu 20.
RAMA i NADZWOZIE czyli co rdzewieje najczesciej i co koniecznie trzeba sprawdzić: 1. Sam koniec ramy tuz przed tylnym mocowaniem tylnego resora. Czesto rama przezarta jest na wylot. 2. Poczatek lewj podluznicy rama, tam gdzie jest mocowana przekladnia kierownicza. Rama rdzewieje i peka od przeciazen przenoszonych przez przekladnie. W ogole warto sprawdzic cala rame i postukac w nia mlotkiem, bo moze miec zamalowana rdze przez ktora można przebić się po lekkim postukaniu mlotkiem. 3. Ramka przedniej szyby. Zaczyna rdzewiec od zewnatrz. Wewnatrz są 2 owalne plastiki na dolnej krawedzi ramki szyby. Należy je podważyć i wyjąć. Bedzie widac czy wewnatrz ramka jest zerdzewiala. 4. Przednie panele podlogowe kierowcy i pasazera. Trzeba zajrzec od spodu, czy podloga wyglada ok. Jeżeli tak to i tak trzeba sprawdzić wewnatrz, bo czesto woda cieknie wlotem powietrza miedzy maska a przednia szyba i podloga rdzewieje najpierw od srodka. Jeżeli jest wykladzina to ją należy podnies i sprawdzić pod nią. 5. Podloga przy mocowaniu przednich pasow, zaraz za drzwiami od wewnatrz i od spodu. 6. Progi pod drzwiami, szczegolnie jak maja jakies pseudo-chromowane-aluminiowe nakladki na donej krawedzi (czasmi opcja fabryczne), bo zbiera sie za nią błoto i ziemia co powoduje szybkie rdzewienie. 7. Nadwozie dookola tylnej klapy, na zewnatrz i wewnatrz. 8. Jak Jeep ma aluminiowe (lub inne) blachy nalozone na tylne narozniki to moze tam sie kryc sporo rdzy. 9. Jak ma metalowe drzwii to szukaj rdzy pod uszczelka na dolnej krawedzi drzwii i stykajaca sie z nadwoziem. Poza tym na drzwiach rdzewieje ramka szyby bocznej tuz nad klamka zewnetrzna (latwo zauwazyc, czyba ze jest czyms zaklajstrowana i zamalowana). Poza tym drzwii zwykle maja male pekniecia 1-2 cm przy tych malych trojkątnych okienkach wewnatrz i na zewnatrz. To raczej norma, i nie ma co sie tym przejmowac. 10. Jeżeli Jeep ma twardy dach to do sprawdzenia kwalifikuje się tylna klapa. Ramka tylnego okna rdzewieje na potęgę. Dach oczywiscie nie rdzewieje bo jest z włókna szklanego czy czegos takiego, ale należy sprzwdzic czy nie jest popekany.
WNETRZE i INNE PRZYPADLOSCI 1. Ciegna ogrzewania zadko dzialaja. 2. Wskazniki (oprócz predkościomierza) bardzo czesto sie psują. 3. Elektryka ze względu na wiek będzie raczej do wymiany, czyba ze juz byla wymieniona. 4. Mechanizm wycieraczek sie blokuje, bo zewnętrzna część ramki przedniej szyby ma tendencję do wyginania się. 5. Winylowa nakładka na deskę rozdzielczą peka (co widac) i gnije w miejscu gdzie przylega do deski rozdzielczej (czego nie widać, bez opuszczenia przedniej szyby i odkrecenia 4 srub mocujących tę podkładke). 6. Mocowanie siedzeń rdzewieje czasmi od podlogi. 7. Mechanizm przesuwania siedzeń przód-tył blokuje się i rwie siedzenie od spodu, jeżeli zgubione zostały specjalne podkladki (okło 4-5 mm) wchodzące mieczy siedzenie i ten mechanizm. 8. Orginalny przelacznik dlugich swiateł jest w podlodze, po lewej stronie, więc można poczuć się jak kierowca amerykanskiej 18-tonowej i 18-kolowej ciezarowki
No to chyba wszystkie przypadlosci. Jednym slowem CJ-7 ma same zalety.