W związku z tym że zbieram informacje na temat mostów wstawiam kilka danych o mostach potocznie nazywanych Laplandery.
Mosty portalowe "Laplander"
Dostępne przełożenia : 1. C303/TGB11 = 2 axle, axle ratio 5.99:1 (11 tooth pinion x 32 tooth ring gear = 2.90909 (x 2.06 reduction = 5.992727) 2. C304/TGB13 = 3 axle, axle ratio 7.10:1 (9 tooth pinion x 31 tooth ring gear = 3.444444 (x 2.06 reduction = 7.095555) 3. C306/TGB20 = 3 axle troop carrier, axle ratio 7.55:1 (9 tooth pinion x 33 tooth ring gear = 3.666666 (x 2.06 reduction = 7.553333)
Mosty z szybkimi przełożeniami czyli 5.99:1 nie są aż tak mocne jakby można się było spodziewać. Wytrzymają powiedzmy Simexa 37" o szerokości 12,5" ale przy oponach szerszych powiedzmy 14" i więcej jest prawie 100% pewności że polecą w pierwszej kolejności przeguby a i chodzą informacje że i satelity można zmielić w mechaniźmie różnicowym. Ale aby do tego doszło trzeba naprawdę ostro jeździć i mieć pod maską w okolicach 300KM. Przy mostach najwolniejszych a zarazem najmocniejszych które posiadają cztery satelity w mechaniźmie różnicowym a nie dwie jak w mostach szybkich można uzyskać prędkość w okolicach 120km/h i jest mniejsze prawdopodobieństwo że zmielimy coś w mechaniźmie różnicowym, ale pozostaje w dalszym ciągu możliwoś ukręcenia przegubu. Trzeba zrozumieć że mosty te bez względu jakie posiadają przełożenie są naprawdę mocniejsze w stosunku do innych ale nie są niezniszczalne. Poprostu wytrzymują większe moce silniaka i są mniej wrażliwe na głupotę ludzką.
Do mostów stosuje się zwykły olej przekładniowy, blokady 100% załączane podciśnieniowo. Prześwit 40cm na kołach 35''. Rzstaw kół na osi 1550mm do środka opon. Felgi orginalne 16" na 8,5" więc jeżeli ktoś będzie chciał zakładać naprawdę szerokie opony to trzeba je przerobić. Poszerzenie felg tylko na zewnątrz bo wstronę wewnętrzną nie ma już gdzie. Orginalne felgi mają ET +100 aby zabezpieczały zwolnice, ale niestety są bardzo ciężkie.
Masa mostów z hamulcami bębnowymi to 140kg tylny i 160kg przedni. Łącznie 300kg dwa mosty.
Przeróbka hamulcy na tarczowe nie ma na celu zmiany ich masy na niższą bo raczej oszczędności pod tym względem są znikome, około 5kg na moście. Chodzi raczej o to że przy bębnach po przejechaniu przez wodę czy błoto następuje brak hamulcy. Konwersja stosowana przez czołowe ekipy offroadowe opiera się na tarczach mercedesa i czterotłoczkowych aluminiowych zaciskach brembo ale ciągnie to za sobą trochę przeróbek piasty. Minusem takiego rozwiązania jest zwiększenie rozstawu kół ale ten minus niezaprzeczalny w ciasnym lesie jest sporą zaletą na trawersach. Istnieje również przeróbka hamulcy na tarczowe które nie zmieniają rozstawu kół ale koszty takiego zabiegu na dzień dzisiejszy to wydatek około 6 tyś zł.
Mosty " laplandera" są "odwracalne" czyli można gruchę przełożyć na lewą stronę (jest po prawej) bez cięcia i spawania ale trzeba mieć świadomość potrzeby przerobienia zaworu podciśnieniowego blokady. Zawór nieprzerobiony przestanie działać i dodatkowo będzie umiejscowiony na dole mostu co zapewne spowoduje szybką jego dekapitację.
Co do części zamiennych dowiedziałem się tylko o półosie do przedniego mostu. Cena nowych wykonanych z materiału o bardzo wysokich parametrch wytrzymałościowych to 2000zł za komplet czyli 2szt. Są one wielokrotnie mocniejsze od orginalnych i ponoć są nie do zniszczenia.
Mosty o szybkim przełożeniu można przerobić na 4 satelity aby były mocniejsze ale to kosztuje. Co do cen mostów to są różne, ale łączy je jedno mosty o wolniejszym przełożeniu są tańsze.
Jeżeli macie ciekawe informacje związane z tymi mostami to piszcie, powstawiam to wszystko do pierwszego posta aby potem nie wertować kilkunastu stron aby coś znaleść.
Porównanie różnych półosi z lewej oczywiście od mostów opisywanych.
Zwolnica
Mosty od Patrola GR
Są to mosty najczęściej używane przez ludzi do budowy aut terenowych. Ich zaletą jest spora dostępność na naszym rynku za przystępne pieniądze i wysoka wytrzymałość na obciążenia. Wytrzymują opony o rozmiarze 37" i szerokości 12,5", oczywiście spore znaczenie ma sposób jazdy kierowcy bo jak wszyscy wiemy nie ma mostów odpornych na ludzką głupotę. Trzeba pamiętać że tylko tylny most miał seryjnie montowaną blokadę 100% sterowaną podciśnieniem. Jeżeli nie zakupimy przedniego mostu już z założoną blokadą układu różnicowego czeka nas dodatkowy wydatek na taką blokadę. Przedni most od Patrola GR ma gruchę z układem różnicowym po prawej stronie czyli od strony pasażera, jest to dość istotna informacja bo trzeba zastosować odpowiedni reduktor który będzie miał wyjście na wał przedni właśnie po tej stronie. Jednym z takich reduktorów jest Dana300 jest to reduktor mocny i sprawdzony. Tarcze hamulcowe przód i tył.
dostępne przełożenia :
1. 3,545:1 silnik 4.8 skrzynia automat 2. 4,375:1 silnik 3.0 skrzynia manualna i automat 3. 4.625:1 silnik 2.8td najpopularniejsze mosty do Zmot.
Prześwit 27cm na oponach 35"
Masa mostów to 240-250kg (do potwierdzenia)
Cena nowej blokady ARB do przedniego mostu to wydatek w okolicach 2,8-3 tyś zł.
W miarę podawania przez was informacji będe uzupełniał ten post ewentualnie poprawiał jakieś nieścisłości.
Pozdrawiam
COBRA, dobry temat, będę śledził Sam w dłuższej perspektywie myślę o czymś pretendującym do miana "zmota"
Wytrzymają powiedzmy Simexa 37" o szerokości 12,5" ale przy oponach szerszych powiedzmy 14" i więcej jest prawie 100% pewności że polecą satelity. Do czego Ci taka szeroka opona ? Poza tym nie wiem czy znajdziesz jakis sensowny wzór bieznika o takiej szerokosci na nasze warunki... No chyba ze pompa do gnoju ma byc, wtedy jakis kosmiczny rozmiar boogera
Popatrz na profesjonalne auta czołówki polskiej przeprawówki - wiekoszosc stoi na laplanderach, ale koła ograniczone do 36" simexa, bo taki jest obecnie najwiekszy oryginał. Widocznie wieksza opona nie ma sensu, z resztą to nie zawody monster truck.. Aczkolwiek, tak tylko dorzuciłem swoje 3 grosze.. bo wychodze z załozenia ze nie tylko rozmiar kół i moc decyduje o jego zdolnosci w terenie, lecz cała konstrukcja.
Przemekslaw temat jest czysto informacyjny.
Ale odpowiem ci na zadane pytanie bo mam czas.
To teraz zadaj sobie pytanie.. która opona robi najlepiej w rajdach ze wszystkich 3'ch wymienionych Aczkolwiek zalezy kto do czego potrzebuje auta, jesli nie ma to byc rajdówka tylko pomnik dla własciciela, to juz zalezy tylko od Ciebie co sobie do samochodu wkładasz i po co Dobra, nie kasztanie wiecej , skoro wątek ma byc informacyjny to niech taki pozostanie
Pokasztanić można bo jak będą jakieś ciekawe informacje to je przepisze do pierwszego posta.
Pomnik jako określenie Zmoty chyba odnosi się do jej masy, przynajmniej tak mi się wydaje. Szersza opona o kilka cali nie wpływa znacząco na jej wagę, a rozłożenie masy auta na jej powierzchnie jest kożystniejsze a co za tym idzie trakcja jest lepsza. Wadą takich opon jest tylko trudność w manewrowaniu w ciasnych zakamarkach. Mnie osobiście przynajmniej na dzień dzisiejszy zawody nie interesują. Gdy zdecyduje się na Zmotę bo wiadomo że tanio to nie wyjdzie to będzie robiona konkretnie pod moje potrzeby. Nawet mechanika nie będe zakładał tylko jedną wyciągarkę elektryczną. A wracając do tematu opon przerobiłem ten temat na wszelkie sposoby i co osoba to co innego mówi. Bieżnik Simexopodobny będe miał na ten sezon więc osobiście sprawdzę co jest warty. Na bogerach nigdy nie jeżdziłem i na rolniczych oponach też więc się nie wypowiadam.
Super temat Co by tylko uściślić - laplander nie miał zwolnic
Masz racje, oczywiscie chodzi o serie C30x
Co by tylko uściślić - laplander nie miał zwolnic
Gosiu dla ciebie przerobiłem nazwę tematu. Teraz chyba będzie poprawniej.
No bo właśnie o to się rozchodzi że Laplander nie miał zwolnic i wszelkiego rodzaju info o portalowych mostach i laplanderach wpływają na dezinformację w gronie.
Mendelmax w związku z tym że TomekXJ już jednego obsztorcował za złe wstawienie tematu i na dobrą sprawę ten temat nie jest żadnym projektem. Przenieś go do odpowiedniego działu albo usuń.
[ Dodano: 2010-01-25, 19:01 ]
Nie no, temat mi się podoba, jak najbardziej powinien zostać w hardcore, bo wstawienie mostów portalowych do jeepa to niezależnie od kół, liftów itd. jest zdecydowanie hardcore
Co do szerokich opon i ich nieskończonych zalet muszę jednak polemizować- za duża powierzchnia czołowa też nie jest dobra, bo stawia ogromny opór. Mało tego, ze spadkiem nacisku wiąże się też problem z hamowaniem na błocie i problemy z wyślizganymi podjazdami. Także przekraczanie pewnych granic rozsądku w tej materii traci sens, bo teren to przecież nie tylko błoto po pas. 14" wydaje mi się taką właśnie granicą
Niestety Boggery są specyficznymi oponami i cholernie drogimi.
Co do Boggerów i znikłej ich używalności przez zawodników - akurat u wszystkich których znam nie chodzi o cenę - gdyby robiły , jeździliby na nich bez wzgledu na cenę . Pojawiają się meteory z takimi kołami , ale na nastepnych imprezach ich nie ma , albo zamienili na simexy lub simexopodobne . Jodły są zabronione prawie na każdej poważnej imprezie bo robią wielką oborę w ziemi . I najważniejsze - nie chodzi o jak największy rozmiar ( ani w górę , ani w bok ) , tak tylko myślą Rosjanie (zobacz ładoga ) !!! Co do zwolnic - super sprawa , ale tutaj też jest cos co trzeba brać pod uwagę - WAGA ! Zapakujesz zwolnice , Jeep waży 2200 . Wjedziesz w błoto i zapadka , a obok skacząca suka na resorach zrobi Ping Pong i kierownik jej ma radochę , że hej ! Przy każdej tak poważnej przebudowie trzeba najpierw rozważyc wszystkie za i przeciw , podpatrzeć co robią najlepsi , a czego nie robią i pomysleć dlaczego tak to zrobili ...
O to mi chodziło.. aby odezwał się ktoś z rajdowym doświadczeniem
Fajnie że temat zostaje w tym dziale.
Panowie skończmy temat opon bo i tak nie dojdziemy do wspólnych wniosków, już z własnego doświadczenia wiem że co osoba to inne zdanie na ten temat. Proponuje a zarazem mam do was proźbę wstawiajcie tu wszelkie informacje na temat różnych mostów, od Patrola, Unimoga, Dany44, D60. Zbiorę potem to wszystko do kupy i tak jak opisałem "Laplandery" powstawiam pod spodem informacje o pozostałych mostach. A temat przerobimy na "Różne mosty - kilka informacji". Będziemy mieli w jednym miejscu podstawowe informacje o mostach. Osoby które będą zainteresowane budową jakiejś zmoty sami zadecydują o wyborze mostów, ewentualnie jeszcze się podpytają o konkretne informacje których tu nie znajdą.
Mile widziane dane to. 1. Masa mostów 2. Przełożenie 3. Prześwit pod gruchą podająć rozmiar opon, potem przelicze aby prześwit podany był we wszystkich mostach przy tej samej wielkości kół. 4. Jakie opony te mosty wytrzymają - agresywny bieżnik i jazda jak na zawodach.
I co tam uważacie za stosowne.
4. Jakie opony te mosty wytrzymają Podejrzewam, że każde
COBRA napisał/a: 4. Jakie opony te mosty wytrzymają
Podejrzewam, że każde
Czarny ale mi już chodziło o informacje do innych mostów. A zdjęcie wstawie do pierwszego posta bo jest konkretne.
aaa fakt, nie doczytałem
Zapodaje dane porównawcze mostu Dana 35 i mostu FORD 8.8
Measurement--------------------------------------------------------- Dana 35---Ford 8.8"
Width between wheel mounting surface. ---------------------------60.5"---59.75"
Pinion offset to right of center----------------------------------------3/4"---2-3/16"
Pinion length, tube center to U-joint center-------------------------11.5"---11-5/8"
Pinion height, U-joint center below tube center--------------------1-7/8"---1-7/8"
Diff cover distance behind tube center ----------------------------4-3/8"--- 4-3/4"
Bottom of diff housing below tube center-------------------------------5"---5-7/8"
Disc brake rotors--------------------------------------------------------- N/A---11.25 x 7/16"
Drum brake shoes--------------------------------------------------- 9 x 2.5"---7.25 x 1.25"
Distance between spring perches (o/c)----------------------------- 40.5"---39-1/4"
Most forda ma podobną wytrzymałość jak dana 44. Fabryczne przełożenia Forda to 3.55, 3.73, 4.10 . Dyferencjały wychodziły otwarte oraz z ograniczonym poślizgiem (LSD). Stosowano go do napędu kół tylnych w Explorerach i Mustangach i chyba w F-150.
Panowie potrzebuje informacji o mostach od Patrola. W związku z tym że są to najpopularniejsze mosty używane do budowy Zmot warto o nich tu napisać. Znalazłem jedną informację ale nie jestem jej wstanie sprawdzić, masa mostów od Patrola to okolice 240-250kg. Czy jest ktoś wstanie to potwierdzić ?
COBRA, z mostami od patrola jest tak przełożenia 3.0 manual and auto 4.375:1. 4.2 manual 3.900:1. 4.8 manual 4.375 auto 3.545:1. i najlepsze 2,8td na 4.625:1. te ostatnie posiadam i motam je do wrangla 2,5 myśle że będzie nieźle robił, problem jest tylko z gruchą niepotej stronie ale tniesz most i spawasz,co do wytrzymałości to 37x14,5 plus dwie blokady bez problemu plusy tanie, mocne, fajne przełożenia, możliwość założenia blokady z tyłu na przód i dużo ich wszędzie minusy większa masa niż danki
Pablo.tabs pomagas poszedł. Ale potrzebuje jeszcze informacji co do blokad. Czy w seyjnych mostach są one z przodu i z tyłu, czy na przód trzeba dokupić bo to ważna informacja bo cena takiego mostu automatycznie wzrasta.
COBRA, co do blokady to orginalnie występują w tylnym moście lsd i 100% sterowana podciśnieniem bez problemu steruje się z bęzyny czy disla na przednim moście niestety niema blokady ale można przełożyć z tylnego mostu trzeba tylko półosie dorobić albo arb ja swoje mosty kąpletne z wachaczami i hamulcami za 2000zł dorwałem więc dlatego się zdecydowałem bo za taka cene to same przełożenia do danek dostane a gdzie reszta? o wytrzymałości niewspominając. Myśle że jest to doskonała alternatywa
problem jest tylko z gruchą niepotej stronie ale tniesz most i spawasz A nie lepiej założyć reduktor Dana300?
Znalazłem drobną nieprawidłowość w poście dotyczącym mostów volvo. Różnica w ilości satelit dotyczy satelit mechanizmu różnicowego nie zwolnić. Zdjęcie które kolega przedstawił to jest zwolnica z 2 kołami pośrednimi, lub na upartego z 2 satelitami, i z tego co wiem wszystkie zwolnice tak mają.
Kolejna sprawa jest taka, że z tego co się orientuję wszystkie te mosty posiadają jednakowe półosie, zwolnice i piasty. Wynika z tego, że w danym samochodzie wszystko co poza dyfrem (w stronę kół), wytrzyma najdłużej w najszybszym moście, gdyż wolniejsze przełożenie przekładni zwiększa przenoszony moment obrotowy. Czyli w uproszczeniu na szybkim moście silnik nie da rady, a na wolnym moście ukręci np. półoś.
pozdrawiam
Tomp dzięki za informacje już poprawiłem.
Panowie w tym temacie nie będe rozdawał pomagasów bo potem będe miał wyżuty sumienia że komuś dałem a innemu nie.
Czarny, lepiej tylko duży koszt bo do skrzyni od 2,5l niepasuje i trzeba specjalne przejście robić, taniej i prościej w tym przypadku obrucić most
Czarny, lepiej tylko duży koszt bo do skrzyni od 2,5l niepasuje i trzeba specjalne przejście robić, taniej i prościej w tym przypadku obrucić most Taniej i prościej pewnie tak ale czy lepiej? Szczerze mówiąc bał bym się cięcia, obracania i spawania mostu Żeby to zrobić dobrze trzeba mieć czym i gdzie a tacy co mają czym i gdzie i na dodatek się na tym znają biorą spore pieniądze za taką przeróbkę Swoją drogą ciekaw jestem jak by się to miało w stosunku do ceny D300 (ok 2500 zł) i dorobienia przejścia do skrzyni ( z tego co się orientuję nie są to duże koszta)
Czarny, takie przejście robią specjalne firmy kiedyś znalazłem coś takiego i kosztowało coś koło 500 euro więc kwota robi się spora a spawanie mostu znalazłem za 700zł
Czarny, takie przejście robią specjalne firmy kiedyś znalazłem coś takiego i kosztowało coś koło 500 euro więc kwota robi się spora a spawanie mostu znalazłem za 700z Przejście bez problemów można dorobić i nie za 500 euro
flansza to niejest probem ale wieloklin wewnetrzny i zewnętrzny o odpowiedniej wytrzymałości
Z ciekawości, jaki jest wymiar pomiędzy piastami w mostach od Patrola?
robik, niejestem pewien czy 3cm szerszy od danki ale wydaje mi się że 3cm na strone było
pablo.tabs, dzięki
w temacie "laplanderów" jeszcze garść:
- cięższy jest przedni (niestety) - satelity dyfra nie padają (są to informacje od handlarzy spowodowane słabym popytem na najwolniejsze mosty) - padają przeguby... ale tylko traktowane w sposób "j*b*ć wszystko madafaka muszę być najpierwszy" no i trzeba mieć ponad 300koni - informacje nt konwersji hamulców są zapewne od handlarza który zaproponuje "jedynie słuszną" konwersję własnej roboty pozwalającą zastosować oryginalne felgi "ochraniające zwolnice". Czołówka polskiego offroadu ma inne zdanie na ten temat. Po pierwsze oryginalne felgi sa diabelnie ciężkie i w tym kontekście DOBRA konwersja ma zdecydowany wpływ na masę bo pozwala zastosować lekką felge aluminiową. Ochronne diałanie oryginalnej felgi to też temat naezwykle dyskusyjny. Argumentem niezaprzeczalnym na odparcie tej teorii jest sytuacja bardzo prawdopodobna mianowicie kamień o feralnym rozmiarze który dostaje się pomiędzy felgę a zwolnicę. Wtedy trzeba mieć nadzieję, że nie wytrzyma felga... lub kamień. Realnie lepiej mieć felgę która swoim odsadzeniem nie pozwala na zaistnienie takiej sytuacji.
Konwersja stosowana przez czołowe ekipy offroadowe opiera się na tarczach mercedesa i czterotłoczkowych aluminiowych zaciskach brembo ale ciągnie to za sobą trochę przeróbek piasty. Nie mam pojęcia ile kosztuje taki patent ale tani zapewne nie jest. Minusem takiego rozwiązania jest zwiększenie rozstawu kół ale ten minus niezaprzeczalny w suzukowym lesie jest sporą zaletą na trawersie - mosty " laplandera" są "odwracalne" czyli można gruchę przełożyć na "naszą" stronę bez cięcia i spawania ale trzeba mieć świadomość potrzeby przerobienia zaworu podciśnieniowego blokady. Zawór nieprzerobiony przestanie działać i dodatkowo będzie umiejscowiony na dole mostu co zapewne spowoduje szybką jego dekapitację
Rozstawy kół podane w mm. (katalog z 1993 roku)
Jeep: Cherokee 1450 Wrangler 1475 Grand Cherokee 1475
Nissan: Patrol 1415 patrol GR 1580
Toyota: Land Cruiser 1415 (LJ70, LJ73, LJ78, FJ73 itp.) Land Cruiser 1580 (FJ80, HZJ80, HDJ80)
Wszystkie dane ze starego katalogu, jak się coś nie zgadza to pisać. Się poprawiam i nie śmiecę więcej.
Jak te dane to śmieci to pisać, usunę.
Darti uzupełnione.
Alvar dzięki za dobre chęci ale zasypiesz temat zbędnymi informacjami. Chodzi oto że przy budowaniu zmot w Polsce jest używanych naprawdę niewiele rodzaji mostów. Są mocne mosty od różnych Ramów i tp. ale nie są one jakoś brane do budowy aut terenowych na naszym padole. Pewnie chodzi o ich mase jak i brak bezproblemowego dostępu do części zamiennych. Więc raczej temat skupiać się będzie na mostach Portalowych, Patrolowskich i Dana44, 66.
To ja jeszcze dwa grosze dorzuce. Moim zdanie bezdyskusyjnie małe odsadzenie felgi ochrania zwolnice, i nie chodzi tu tylko o fizyczną ochronę przed kamieniami, ale o ramie dzwigni działającej na przegób i zwolnice.
Przykład, podczas rolki udeżenie rantem odsadzonego koła spowoduje wielokrotnie większe siły chcące rozerwać zwolnice niż przy kole osadzonym głęboko na zwolnicy. To jest normalna konsekwencja
Więc raczej temat skupiać się będzie na mostach Portalowych, Patrolowskich i Dana44, 66. Toyotę dorzuć, też są dość popularne
Toyotę dorzuć, też są dość popularne
Mogę nawet Dane30 wstawić tylko niech ktoś poda informacje. Narazie ładnie zbierają się informacje o "Laplanderach" sądziłem że szybciej rozwinie się temat mostów od Patrola albo D44.
- cięższy jest przedni (niestety)
Zawsze tak jest
Co do tych patrolowych mostów - to oczywiście 4,62 to przełożenie standardowe, ale sądzę, że aby parch na dużych kapciach dawał radę pyrkać tym dieslem - powinien dostać przełożenie 5,42 - bo to jest wg mnie największe dostępne przełożenie do parcha- dedydokawe dla tych którzy wsadzają 35 cali........ A co do boggerów.....hmmmmmmmmm.........meteory? piszecie Wołku...... że tylko używają............ i że nie ma to jak simex, jak to ktoś inny stanowczo stwierdził......... fakt, że są dobre..........na Malezję..... na pewno...........co do błota?.............kiedyś było szczególnie duże grono tych co myśleli, że BFG goodrich w MT to boska opona....... Jedyne co mogę stwierdzić, że udostępnię swoje boggery do terenowego testu vs. simex aby raz i do końca obalić mit o fantastycznym simexie, a jak nawet mnie urzeknie bardziej ta historia to podstawię do simexa II na test boggera 14,5-16 cali szerokiego i zobaczymy gdzie jeden a gdzie drugi bieżnik będzie potrzebował wsparcia windy......... Raz a dobrze i będzie po dyskusjach akademickich..........
piszecie Wołku
co tam jarasz? Co do dywagacji to niech mi nikt nie odpowiada, że nie można porównywać takich opon, bo ja od razu odpisuję, że należy porównywać opony właściwe do danego auta dla przykładu - bardzo ważna jest masa auta, przy założeniu, że układ napędowy nie sprawia ograniczeń co do rozmiaru opon. Jeep na simex 35/10,5 szedł ładnie w dół, a na bogger 37/13 zdecydowanie idzie w przód, o kopaniu można zapomnieć. Patrole przy 2 tonach też nie robią na takim simexie, te cięższe nie poradzą sobie nawet na II - czyli 12,5 cala szerokości. Dla takich aut simex w cale nie będzie ziemią obiecaną, bogger natomiast i owszem. Wyłuszczyłem swój punkt widzenia nt wyższości jednych nad drugimi? Czy jeszcze mam pisać, że oprócz jedynie kontrowersyjnych trawersów( kontrowersyjnych w ten sposób, że nie do końca uważam, że mam własne wyrobione zdanie) to bogger jest lepszy??? A swoją drogą nie jest moją winą, że simex kończy rozmiarówkę tam gdzie bogger dopiero co się rozpędza.
A co do boggerów.....hmmmmmmmmm.........meteory? piszecie Wołku...... że tylko używają............ i że nie ma to jak simex, jak to ktoś inny stanowczo stwierdził......... fakt, że są dobre..........na Malezję..... na pewno...........co do błota?.............kiedyś było szczególnie duże grono tych co myśleli, że BFG goodrich w MT to boska opona.......
mel nie wkurzaj sie , ja tylko piszę jakie są fakty i moje obserwacje u zawodników , którzy powiedzmy "są w czubie " z wynikami w poważnych imprezach . Meteory , bo raz na jakiś czas tylko się ktoś mniej znany na boggerach pojawia i znika . Coś w tym jest chyba ...
Melu badżereczki górą. Cudze chwalicie,swego nie znacie
Ps. Generalnie felga siedzi na zwolnicy po to aby zwolnica nie ****ła po rancie KOLEINY
zupełnie się nie wkurzam. W temacie - z chęcia np na jeeparty lub innej zlotowej imprezie sprawdziłbym jak to jest faktycznie - czyli jedno auto posadziłbym i na tych i na tych. Jeśli dobrze pamiętam i toyota ma takie same fele co patrol, to możemy nasze JEEPy czyli mój i lightblessa tak właśnie sprawdzić i wynik opisać - on na S II 36/12.5, ja na 37/13 - jedno auto, jeden kierowca, prawie ten sam teren, no bo próby można zaczynać na zmianę i tyle...... Choć mimo wszystko uważam,że np na taką zmotę czy bobka nasze auta powinny stać na szerszych kapciach........ co oczywiście eliminuje z testu S............ automatycznie walkowerem.........
Chętnie użyczę swoich,38,5x15,oczywiście jeśli się znajdą w tym wymiarze simexy
:wink: zupełnie się nie wkurzam. W temacie - z chęcia np na jeeparty lub innej zlotowej imprezie sprawdziłbym jak to jest faktycznie - czyli jedno auto posadziłbym i na tych i na tych. Jeśli dobrze pamiętam i toyota ma takie same fele co patrol, to możemy nasze JEEPy czyli mój i lightblessa tak właśnie sprawdzić i wynik opisać - on na S II 36/12.5, ja na 37/13 - jedno auto, jeden kierowca, prawie ten sam teren, no bo próby można zaczynać na zmianę i tyle...... Choć mimo wszystko uważam,że np na taką zmotę czy bobka nasze auta powinny stać na szerszych kapciach........ co oczywiście eliminuje z testu S............ automatycznie walkowerem......... Z chęcia bym sie przyjrzał takiemu testowi
troche nam sie laplanderowy watek skaszanil (moze potem przerzucimy te dyskusje we wlasciwe miejsce) Ja juz sie w tej sprawie wypowiadalem ale napisze jeszcze raz. Osobiscie uwazam ze w polskich rajdach przeprawowych wieksze znaczenie ma szrokosc opony (mniejszy nacisk na 1 cm podloza) niz kroj bieznika. Kroj bieznika ma glownie wplyw na to jak dana opona sie oczyszcza co oczywiscie tez jest istotne ale nie tak bardzo. W dobrym bagienku kazda opona bedzie zalepiona jak rasowy slick a wtedy jej szerokosc bedzie nadal miala znaczenie.
Jesli chodzi o porownanie Simexa do Boggera to ne da sie ukryc ze Simex jest kompromisem miedzy trakcja w blocie a w miare rozsadnym prowadzeniem sie na twardym. Po to wlasnie w srodku bieznika sa 2 szeregi gestych blokow. Dlatego ta opona lepiej nadaje sie na maratony. Bogger jest bezkompromisowy jesli chodzi o bloto wiec podejrzewam ze jazda na tych oponach na twardym to bedzie koszmar.
pzdr
Mam zapytanie o mosty volvo. Czy po obróceniu mostu tj. grucha po stronie kierowcy odsadzenie dyfra jest takie że będzie pasować do wranglera tj z oryginalnym reduktorem? Czy wał napędowy będzie kolidował z miską olejową? http://www.pirate4x4.com/...lvo+c303&page=2 nie powinno być kolizji, przeskaluj sobie projekt z linku, pomimo innego reduktora powinien dostarczyć Ci cennych informacji
Oni właśnie użyli dana 300 reduktora który ma wyjście po drugiej stronę silnika i nie musieli obracać mostu.
Ja mam u siebie solidny reduktor i nie chciał bym go zamnieniać z drugiej strony redukcja 4:1 plus przełożenia mostów volvo to może być za wolne do polskiego offroadu i będę z 5 i 6 tylko korzystał
z drugiej strony redukcja 4:1 plus przełożenia mostów volvo to może być za wolne do polskiego offroadu i będę z 5 i 6 tylko korzystał
zdecydowanie za wolny - idealny z punktu widzenia przełożeń jest reduktor robura bodaj 1.6:1