prawdopodobnie podobny temat gdzieś na form istnieje, ale jakoś szukajka nie chciała go pokazać, więc zakładam nowy. mam nadzieję, że nikt się nie spieni z tego powodu ;D .
problem jest następujący:
na co zwracać uwagę i co sprawdzać podczas oględzin jeepa cherokee?
to co wiem o konkretnym egzemplarzu:
- rok produkcji prawdopodobnie 1999-2000 - silnik o pojemności 4l - założony gaz - stoi dość długo w komisie, ponieważ na lusterkach pojawiły się pajęczyny, a znaczek taxu stracił ważność blisko rok temu. - poza tym jest zielony
być może jutro się tam jeszcze raz przejdę, wypytam o przebieg i posprawdzam stan oleju w silniku i skrzyni. zaglądnę też do płynu hydraulicznego wspomagania. może stan cieczy witalnych coś powie o stanie pojazdu.
za wszelkie rady i uwagi z góry dziękuję.
będą na pewno bardzo cenne, gdyż jedyny mój kontakt /do tej pory/ z pojazdami napędzanymi na obie osie ogranicza się do dużej kosiarki
lukas_0, daj link do ogłoszenia jak możesz, będzie łatwiej coś powiedzieć. A od takich spraw jest dział zakup kontrolowany.
Sprawdź stanolejów, odpalić i przejechać się. Posprawdzać napędy, wsłuchać się czy zawieszenie nie stuka, mosty nie wyją i nie słychać innych odgłosów. Olej w skrzyni powinien być koloru czerwonego - rubinowego (może być już troszkę ciemniejszy), ale nie może smierdzieć spalenizną.
Zresztą i tak po zakupie kłania się wymiana wszystkich płynów.
Sprawdzić elktrykę, czy wszystko działa.
A stan wizualny dobry?
Zrobić tak jak koledzy pisali powyżej , zobaczyć na filtr powietrza jak ktoś dbał o samochód to będzie w miarę czysty ale jak kolega pisze że jego wiedza ogranicza się jak do tej pory tylko do 4x4 kosiarki do trawy to proponował bym aby pojechał na te oględziny ktoś co się w miarę zna i ma jakieś pojęcie o samochodach 4x4 bo nawet jak coś będzie nie tak to nie zawsze to kolega zauważy zrobić kluczykowanie zobaczyć jakie błędy się pokazują
suchorz - niestety linków nie ma. samochodzik stoi w takim "komisie" przy warsztacie, więc jak ktoś jest zainteresowany to sobie łazi i ogląda a jak chce o coś zapytać to trzeba któregoś craiga czy innego od roboty oderwać /fajnie tu pracują w warsztatach, pan szkot mechanik śpi w samochodzie i twierdzi, że sprawdza czy już wszystko w normie /. jeśli pokopałem działy to przykro, ale z tego co widzę już ktoś naprawił moją obsuwę .
robik - sprawdzenie wszystkiego to podstawa . zwłaszcza płynów. "sprawdzić napędy" znaczy mam ich nie słyszeć, czy tak? co do mostów wiem czego mają nie robić, doświadczenia z polonezami . jeśli chodzi o układ kierowniczy, to pewnie tak samo jak w innych autach, drążki, końcówki, stabilizator?
KILLER - dzięki za podpowiedź z filtrem, zastosuję się oczywiście. już szukam przepisu na "kluczykowanie" zapewne jest gdzieś na forum. co do zabierania kogoś na oględziny, to obawiam się, że moja wiedza na temat mechaniki jest znacznie wyższa niż wszystkich znajomych w okolicy. chyba,że kolega zna kogoś odpowiedniego do tej roli a stacjonującego obecnie w edynburgu lub okolicach .
"sprawdzić napędy" znaczy mam ich nie słyszeć, czy tak? no, ale też czy działają, tzn. czy jest 4x4, czy działa LOW...itepe.....
andrzej, czytałem manuala i wiem za jaką wajchę ciągnąć, co znaczy która pozycja wajchy. napisz mi jeszcze, czego powinienem oczekiwać po przestawieniu wajchy. co powinno być gdy wszystko jest ok, a czego nie powinno być w żadnym razie.
Gdzieś miałem link ale nie mogę znaleźć, tu masz opis na co zwrócić uwagę przy kupnie
Przy kupnie pewnie takie rzeczy jak blachy czy stan tapicerki porady sa zbedne. Jedynie obejrzyj po otwarciu tylnej klapy zamek czy nie nosi slady nadmiernej pracy klapy i czy nie ma pekniec w gornych rogach dachu widocznych po otwarciu klapy. Potem wez uchyl klape tak do polowy i nia poruszaj na boki trzymajac reke w rogu dachu. Jka bedzie pracowac to poczujesz. Zerknij przednia szyba czy nie byla wymieniana a jak tak to dlaczego. Jest wklejana i jest elementem konstrukcyjnym przenoszacym obciazenia budy wiec jak cos z nia jest nie tak to pierwsza peka.
Tylne elementy progow. Zbiera sie tam w progach woda a ze nie ma odpowietrzen to dziury to kwestia tylko czasu. Tam warto poskrobac i opukac.
Obejrzyj dokladnie zbiornik paliwa. Miedzy plastikowa oslona a zbiornikiem zbiera sie syf i co ktorys Irokez ma cieknacy zbiornik. Warto tam uzyc nosa i powachac.
Resory i tak beda siedzialy i tak wiec mozna to olac, byle byly oba takie same.
Tylny most Dana 35 legenda. Co drugi ma luz sworznia satelit w koszu. Jak Ci nie przeszkdza napierdalanie przy dojezdzaniu do skrzyzowania i ruszaniu to olej to. Ale to dobry temat do zbicia ceny. Jedyna skueczna tego naprawa to wymiana calych bebechow na Truetraca Detroit. W polakowie do dostania za 2k brutto w USA okolo 300 dolcow.
Kosmicznie wazna sprawa to wieloklin na wyjsciu reduktora z tylu. Wlaz pod auto i gora dol walem, jak jest luz i czuc przy wiekszych predkosciach drobniutki szpileczki wibracje to jstesmy blisko kosztownej kupy. Da sie to zrobic zakladajac SYE ktory do reduktora NP242 jest banalnie prosta sprawa dla tokarza, a glownym kosztem bedzie zalozenie wieloklinu na wal od lublina.
Wycieki miedzy skrzynia a silnikiem to zapewne standard czyli simmering. Wymiana to pikus z wprawa to jakies 3h roboty i koszt kolo 60zl simmering i 60zl uszczelka pod miske 4 czesciowa.
Zerknij tylko, jezeli sa slady ze baaaardzo dlugo juz cieklo to moze byc kupa. Te simmeringi twardnieja jak kamien i jak ktos olewa wymiane to potem ma ladny szlaczek na wale. A simmering pracuje na tej samej plaszczyznie co ostatnia panewka wiec reszte sam sobie dopowiedz wyjmowanie walu, szlif, panewki itp itd pociesze ze to przypadek jeden na piecdziesiat.
Jak bedziesz sprawdzal VIN kod dla peepa na stronie jeep.avtograd.ru to nie cisnieniuj jak nie bedzie sie zgadzac Peepy maja rozne VINy w zaleznosci od typu, nie ma wspolnego dla YJ, TJ, XJ, WJ, ZJ a ten na avtograd niejednego usera przyczynil o zawal serca i nerwowe ruchy.
Acha jak jestesmy przy numerach to XJ nie posiada numerow silnika. To co jest na bloku to data dokladna produkcji. Przez to pewnie jest w polsce pareset Irokezow o podobnych numerach
Wez Irokiego na autboahne, gaz w deche bez litosci. I tak z minimum 5km. Patrz na temp silnika. Jak rosnie do maxa lub jezdzi gora dol to cos tu nie tak. Po tym stajesz i skrzynia na N, czy obroty silnika nie kuleja. Jak po takim dokopaniu silnik nierowno chodzi to albo jego kompresja poszla do domu lub ma problemy z zasilaniem paliwem.
Przedni most. Zalacz 4x4 i reduktor musza pracowac tak samo cicho jak pracowal. Nawet przy 100kmh na Full Time. Wtedy pare razy dajemy palnik i puszczamy gaz, palnik, puszczamy czy nie ma stukow. Z napedem skrecamy i dajemy lekko gaz czy krzyzaki nie stukaja. Wrzucamy 4x4 Part Time i przy tym polozeniu i skreceniu kol na D auto powinno stanac. Sprawdz jak reaguje na wlaczanie i wylaczanie napedow kontrolka full time i part time. Jak z duza zwloka to znaczy ze ktos rzadko to uzywal.
Teraz jedziemy sobie po ladnym rownym asfalciku powoli i ostro skrecamy tak jakbys zawracal, raz w jedna i raz w druga strone. Jezeli poczujesz ze przednie kola "walcza" z soba lub cos szarpie, tak jakby kola kazde chcialo jechac w inna strone to od razu sie kladziemy i ogladamy dokladnie most w miejscu zwrotnic czy nie sa wygiete. Dokladnie patrzac od przodu ogladamy czy kola nie sa pochylone roznie. W Dana 30 przy ostrym wjezdzie w duza dziure potrafi sie w tym miejscu wygiac caly most a potem juz nic nie jest takie jak bylo. To gowniane rozwiazanie.
Reczny jak nie dziala to za jakies 1k bedzie dzialal i nie wystarczy linki podciagnac bo na bank bedzie mial zjechane bebny.
Bardzo dokladnie dowiedz sie jaki typ, rodzaj, nazwa jaki olej jest w skrzyni biegow. Reszta to kij. Ale olej w skrzyni lej taki sam.
Przy okazji powachaj i obejrzyj dokladnie bagnet od automatu. Ma byc czysty, klarowny, w ladnym kolorze. Jakakikolwiek slad spalenizny, opilkow, zapach spalenizny to zle kung-fu. Bardzo zle.
Automat musi ciagnac plynnie juz na wolnych obrotach. Potem zmiany biegow przy srednio wcisnietym gazie plynne maslane. Redukcje bez kopania szczegolnie przy dojezdzaniu np do skrzyzowania i schodzeniu skrzyni z 2 na 1. Przy gazie w desce skrzynia moze sie pluc kopiac miedzy zmianami.
Reszte to wiesz, sprawdzenie klimy, nie daj wcisnac kitu ze do nabicia. Powinienes miec juz R134a w tym roczniku ale sprawdz.
Przy wymianie filtrow po kupnie sprawdz pod maska czy nie ma duzej zoltej nalepy na przedniej sciance po lewej patrzac od przodu. Jak jest to gwint bedzie chyba M20x1,25 dokladnie nie pamietam tak z bomby.
Mozesz miec gwint metryczny lub calowy i czlowiek potem stoi z filtrem w reku i zapindala jak ten goral do sklepu wymieniac i wtedy mu mowia sory batory ale nima i jest kupa. Pasuja filtry z Renault Traffic i Safrane i sa dostepne oficjalnie jako zamienniki w sieci Renault.
To ze Irokez ma zapluty olejem filtr powietrza nalezy zignorowac. To normalne ze jest opluty. Nowy to jakies 40zl Filtron AP003/3 chyba albo AP 003/1
a teraz wersja Xjeepa:
co do sprawdzania przed zakupem to wszystko tak jak w standardzie przed zakupem plus: - posprawdzac jak zalancza napedy.... w czasie jazdy, powiedzmy na poczatek przy predkosci ok 40 km/h - miales juz XJ wiec nie tlumacze ...roznica tylko w zapinaniu bo to autoamat w czasie jazdy na N w automacie i zapodaj na Full time (zielona lampka)... pobaw sie gazem czy nie ma stukupuku, czy cicho reduktor chodzi...standardzik w terenowcu... Troche poskrecaj nan max skrecie to zobaczysz czy krzyzaki polosi sa OK!! zreszta co ja Ci tlumacze....
potem test luzu w tylnym moscie....na postoju nacisnij guzik na gajdze automata i pobujaj troche pomiedzy N...R...D nie powinien za mocno "kopac"...praktycznie wszystkie 'kopia" ale to zawsze pretekst do zbicia z ceny...a jak nie kopnie to masz farta...
Potem test motoru....najlepiej gdzies na autobane wyjechac...pogonic go troche i popatrzec co sie z temperatura dzieje...nie powinna zbyt mocno podejsc powyzej 100 st. - XJ 4.0 to istny piec na kolach i temperatury ok 100 st to norma...generalnie powinna byc stala okolo 95 st czyli w pionie wskazowka
w czaie jazdy sprawdz tempomat.... wazne
mozesz zciagnac obudowe gorna filtra powietrza i eknac czy oleju odma nie wywala....
popatrz jak dziala kick down... w czasie jazdy but w podloge i zobacz czy automat dobrze redukuje, czy dobrze, plynnie zmienia bieg...
czy sa jakies wibracje walu...hamulce... - czyli norma..co tu pisac
na postoju zobacz jaki kolor ma olej ATF w skrzyni automatycznej....i czy nie smierdzi...powinien byc czerwony ...
wycieki pod autem: - skrzynia / motor - to norma - simering - ten typ tak ma ale z ceny mozna zbic... koszt wymiany ok 400 pln - wyjscia z reduktora na waly - maly problem - simeringi - kolo pasowe - norma... simering - uchwyt filtra oleju - male oringi - proscizna
zawiecha: - gumy stabilizatora czy nie powybilane...laczniki... jak masz mozliwosc to silenblocki wachaczy i resora posprawdzaj bo to dosc duze koszta....
pomierz wymiary kontrolne stanu zawieszenia - od osi pojazdu do krawedzi blotnika...bedziesz wiedzial jak mocno siedzi : - przodek - 45,5 cm - tyl - 44 cm
kurde nic mi do glowy nie przychodzi .....hmmmmm!! nie wiem...siedzenia czy elektryka trybi...konsola dachowa czy temp pokazuje i kierunki swiata....
jak ma LPG to czy rowno chodzi na wolnych i czy ciagnie do MAX obrotow...
Podloga nie powinna miec rdzy...praktycznie nie powinno byc nigdzie bo kasta jest ocynk...
przy tym przebiegu kierownica powinna byc jak nowa....zero przetarc.... o sprawdzeniu VIN'u
Tu masz kluczykowanie :
on-off on-off on-off on i liczysz mrugnięcia . .. ... ....\ 12 34 i wtedy sprawdza jakie masz błedy
11 -brak sygnału obrotów -koło zamachowe 13-czujnik podciśnienia (dziura) 14-czujnik podciśnienia (za małe napięcie) 15-Czujnik szybkości jazdy 17-Zbyt długi czas nagrzewania się silnika 21-Sonda Lambda 22-Czujnik temperatury wody 23-Czujnik temperatury powietrza 24-Potencjometr przepustnicy 25-Silnik Krokowy lub wolne obroty 27-Wtryski przerwa 35-Przekaźnik wentylatora chłodnicy 41-Regler w komputerze 42-Przekaźnik ASD 44-Czujnik temperatury Akumulatora(PCM)w sterowniku 46-Za wysokie napięcie ładowania 47-Za małe napięcie ładowania 51-za uboga mieszanka 52-Za bogata mieszanka 53-Wewnętrzny błąd Komputera ( wymiana) 54-Czujnik wałka rozrządu (w aparacie zapłonowym) 76-Rezystor pompy paliwa
wot i cała instukcyja
ogromne dzięki . po takim wykładzie powinienem wyłapać co poważniejsze ułomności. jeśli tylko zakup dojdzie dojdzie do skutku, na pewno się pochwalę .
wow, ale opis... mozecie to wrzucic do FAQ?
a tak przy okazji - te wskazowki maja zastosowanie rowniez w WJ?
i jak ktoś będzie chciał, żeby jego wymarzone 10, 15 lub 20 letnie auto spełniało wymogi tego opisu, to będzie szukał Jeepa do przysłowiowej u... śmierci"
Niestety dla wrzucenia trochę goryczy - jak będzie jakiś cwaniak handlarz - to wciśnie Ci padło i dopiero po jakimś czasie zorientujesz się co kupiłeś:
- jakiś syf do silnika, skrzynie doszczelniający i zatykający kanały olejowe typu motor doctor czy inne gó..o ( przestanie klekotać, doszczelni się to co leciało)\ - climatronik - test po skasowaniu błędów recyrkulacją pokazuje "0" przez jakiś czas - olej o większej gęstości w przekładni różnicowej i mostach - wyciszy auto do minimum, zasmarowana ruda jakimś pseudo barankiem pod autem - jest wiele takich numerów które niestety często są stosowane.
Kupiłem tak forda - piękne zadbane auto - a po kilku miesiącach obraz nędzy i rozpaczy