może dla niektórych wydawać się to śmieszne pytanie, ale czy jest jakaś różnica miedzy wałkiem z silnika 1.3 a 1.6????? pozdro
przede wszystkim najprawdopodobniej nie bedzie krzywki na pompe paliwa.
miedzy wałkiem z silnika 1.3 a 1.6? Zależy jakie 1.3 i jakie 1.6
Silników 1.3 są 2 rodzaje (upraszając sprawę i ograniczając sie tylko do gaźnikowców) : N (60KM) i S (75KM). Wałek z 1.3S ma ostre kąty wzniosów więc inna charakterystykę momentów otwarcia zaworów.
Silników 1.6 też jest więcej. W kanciakach fabrycznie był tylko gaźnikowy 16sh (bigblockowy) - pomijając już diesla. Ten oczywiście rózni sie WIELKOŚCIĄ, tak jak mały blok od dużego bloku. Tobie zapewne chodzi o silnik łezkowy: c16nz - 1.6 na malym bloku, na monowtrysku. Ten wałek z niego jest praktycznie identyczny jak w 1.3N.
Zapewne pytanie twoje wynika że obilo ci sie o uszy, że niby wałek z 1.3S podnosi moc w 1.6 (c16nz) I tak i nie Wałek ten da sie zastosować w 1.6 smallblockowym, ale ma to sens TYLKO I WYŁACZNIE przy monowtrysku, razem z przeróbką polegajacą na wstawieniu do komutera z c16nz , map wtrysku z c13n (1.3 na monowtr.). Daje to interesujące rezultaty ponoć. Natomiast wstawienie wałka z 1.3S do c16nz przerobionego pod gaźnik nie ma sensu - nic sie nie uzyska poza zwiększonym spalaniem i przesuniętym wyżej punktem uzyskania maksymalnej mocy.
Jeśli chodzi o podmianę 13N<>c16nz tylko ze wzgledu na zużycie i dostęp do drugiego rodzaju - to myślę że czemu nie, chyba nie będzie żadnych skutków ubocznych - ale nie gwarantuję
dzięki, jak zwykle Proktor nie pozostawił złudzeń
Tam w głowicy jest zaślepka pod pompę mechaniczną i montaż odbywa sie plug-and-play nie wiem jak Ty ale ja juz z ZPT przerabialem jednego 1.6 na gaznik i on ani zaslepki ani krzywki nie mial...
a nie wyszło czasem kiedyś przy porównaniu, że wałki 1.3N i 1.3S są takie same?
nie wiem jak Ty ale ja juz z ZPT przerabialem jednego 1.6 na gaźnik i on ani zaślepki ani krzywki nie mial... Widocznie od rocznika zależy. Ja spotkałem sie z c16nz z zaślepką, nasz kolega Fenix też c16nz wsadzał żeniąc go ze swoim starym dolotem i solexem - w obu przypadkach były zaślepki. Podobne glosy mnie dochodzą również z KTK, gdzie również ludzie czasem przerabiają c16nz na gaźnik (najczęściej starsze łezki gaźnikowe, przy swapie 1.3->1.6). Oczywiście nie upieram sie - skoro wy trafiliście na coś przeciwnego, to znaczy ze było różnie z tym.
bo wg testów povarajetowych silników wałek można było wkładać ten sam - uzyskując takie same osiągi silnika.
Co znów tradycyjnie dowodzi, że w nasym poczciwym kadecie nie ma już większego znaczenia jaki mamy wałek - zajmijmy się lepiej cylindrami, zapłonem i gaźnikiem, bo 1.2S nas zostawi na światłach.