ďťż
Serwis znalezionych haseł
Pozycjonowanie stron internetowych

Jako ze ostyatnio mam troche czasu wolnego w pracy (co widac chyba na forum) tak sie zaczalem zastanawiac czy by tego czasu jakos nie spozytkowac. I wymyslilem; pare razy na forum przewinal sie temat przeskalowywania licznikow do wiekszych opon. Sprawa dla procka jest banalnie prosta - mam tylko pare niewiadomych;
- jaka jest ilosc impulsow z czujnika na wyjsciu reduktora na jeden obrot kola (i przejechane mety na standardowych oponach)?
- jaka jest amplituda sygnalu wyjsciowego czujnika?

Moze ktos pomierzy oszczyloskopem co sie dzieje na wyjsciu tego czujnika?

Wstepnie chcialem zrobic hardawrowy preskaler predkosci ale przyszlosciowo w miare wolnego czasu (i checi i zainteresowania) mozna by projekt rozwinac o wyswietlacz LCD, reczne wprogramowywanie wspolczynnika (nawet wybranie rozmiaru kola i typu samochodu) metromierz itp. Moze uda sie rozwinac to w projekt komercyjny?! (chyba w Stanach bylo by zapotrzebowanie). A moze nic z tego nie wyjdzie bo zabraknie czasu
W kazdym razie jak bym znal parametry sygnalu z czujnika mial bym jakis punkt startowy


Jak juz sie tak strasznie nudzisz (ech ten dobrobyt ) to mozna by pomyslec o komputerku pokladowym. Myslalem o tym i widzi mi sie to tak, ze jakies byle padlo na bazie zgodniej z i386 plus wyswietlacz z palma. Na tym osadzony jakis pigwin i obsluga danych przez USB. Na szynie USB moznaby dolaczac interfejsy ktore pobieralyby informacje z samochodu, np. wskazania lamba, obroty z spidometerka, wkazani czujnikow typu TPS, CPS, reduktora, TCU, ABS itd. Od strony komputerka bylby poprostu control panel pokazujacy info.

Do tego moznaby tez wmontowac soft do najpopularniejszych konrolerow LPG. Taki gadzet zarobilby na siebie No wkazdym razie ja bym kupil, bo lubie widziec duzo parametow pracy urzadzen.

Jak juz sie tak strasznie nudzisz (ech ten dobrobyt ) to mozna by pomyslec o komputerku pokladowym. Myslalem o tym i widzi mi sie to tak, ze jakies byle padlo na bazie zgodniej z i386 plus wyswietlacz z palma. Na tym osadzony jakis pigwin i obsluga danych przez USB. Na szynie USB moznaby dolaczac interfejsy ktore pobieralyby informacje z samochodu, np. wskazania lamba, obroty z spidometerka, wkazani czujnikow typu TPS, CPS, reduktora, TCU, ABS itd. Od strony komputerka bylby poprostu control panel pokazujacy info.

Do tego moznaby tez wmontowac soft do najpopularniejszych konrolerow LPG. Taki gadzet zarobilby na siebie No wkazdym razie ja bym kupil, bo lubie widziec duzo parametow pracy urzadzen.


Az tak mi sie nie nudzi . Ale nie widze problemu z dodaniem obserwacji dodatkowych parametrow mikrokontrolerowi (lambda, temperatura itp) kwestia czasu i checi (no i ilosci kanalow przetwornika ADC).

1) jaka jest ilosc impulsow z czujnika na wyjsciu reduktora na jeden obrot kola
2) jaka jest amplituda sygnalu wyjsciowego czujnika?

1) Zalezy od przelozenia w dyfrze, ale jakos duzo (chyba >=2 impulsy na obrot walu).
2) 0V - 5V, zasilanie 5V jest z ECU, a czujnik robi zwarcie/rozwarcie do masy.
Z tego co pamietam oczywiscie, bo to sprawdzalem na jesieni jakos, bo tez mialem pomysla zeby zrobic b. tani metromierz (<100PLN), nawet cos tam zaczalem lutowac, ale jakos mi sie skonczyc nie chcialo
A koncepcja byla taka: na wejsci jakis komparator, albo nie, potem podzial impulsow przez licznik w dol, z ladowaniem z 'jumperow' po przepelnieniu (np. 40103). Na jumperach czy dipswitchu ustawiona wartosc 0-255 zeby na wyjsciu licznika bylo ok. 1 impuls na 10 metrow (bo chyba dokladniej nie ma sensu) i ten impuls na licznik 74C926 co jest taki wyposiony, ze od razu do niego (tylko wybor cyfry przez 4 tranzystory) podlacza sie 4-ro cyfrowy wyswietlacz 7segmentowy. No i 5ty tranzystor, zeby kropke po 2giej cyfrze wlaczyc.



jakies byle padlo na bazie zgodniej z i386

Hm. Mini-ITX Fajne, niedrogie... Niektóre mają niemal wszystko, czego dusza zapragnie: USB 2.0, FireWire, CardBus, złącze CompactFlash, dźwiękówka na pokładzie, VGA + TV Out... Przykładowa Epia MII-1000 (sprawiłem se, a co ) Tyle, że za porządny zasilacz trzeba położyć $80 . Niebawem więcej szczegółów
Z zasilaczami do kompów w samochodach jest spory problem. Bardzo spory bym rzekł.
Co się zaś tyczy komputerka-licznika który automatycznie skalowałby się na zadane przełożenia i rozmiar opon- bajer
Z innej beczki, widzę, że mamy tu niezłych mózgowców od elektroniki, to może ktoś mi coś podpowie na mój problem (nie chcę zakładać nowego topica żeby zaśmiecać jeśli nie będzie odpowiedzi, a jak będą to poproszę o ich wydzielenie )
Sprawa wygląda tak- za niedługo na pokładzie mego jeepka WJ 4.0 w tylnym moście znajdzie się blokada Auburn ECTED. To ustrojstwo jest bardzo sprytne bo jest to LSD z możliwością regulacji siły sprzęgu- czym większy puści się prąd przez cewkę tym mocniej ona ściska tarczki sprzęgła i tym mocniejsze LSD się z tego robi. W charakterze lockera będzie guzik na desce, żeby na stałe zblokować dyfer, ale można (a nawet powinno się coby nie marnować potencjału) zrobić system który wykryje uślizg koła i jeśli on wystąpi- zblokuje dyfer. Ma ktoś pomysł jak to zrobić? Sygnał trzeba będzie pobrać z czujników ABS i sprawić, żeby po naciśnięciu hamulca układ się wyłączał (żeby nie interferował z ABS-em). Kolejny feature to oczywiście niezbędny przycisk "off" na desce, a być może nawet przełącznik czułości, dajmy na to 2-3 stopniowy. Ale to już niekoniecznie. Istotne jest też, by przy niższych prędkościach był bardziej czuły na te dysproporcje (blokował przy mniejszej różnicy prędkości kątowej kół). Jak ktoś ma jakiś pomysł proszę o radę, bo zamierzam w wakacje nad tym kombinować a jeszcze nie wiem jak to zrobić Kluczem do sprawy jest tu takie wpięcie się w ABS, żeby go nijak nie zakłucać. Tak oto powstanie coś a la ESP Sorki za przynudzanie, ale muszę od kogoś zassać wenę na to jak to zrobić

Sorki za przynudzanie, ale muszę od kogoś zassać wenę na to jak to zrobić

Jezeli masz kogos kto sie bawi w uControlerach to naprwade nie bedzie mial z tym wiekszego problemu. Wystarczy jakis prosty uC z dwoma licznikami wyzwalanymi zewnetrznie i dodatkowym kanalem PWM (w sumie 3 timery) albo poprostu DAC (wtedy tylko 2 timery) - ja bym tak do tego podszedl. Potrzebujesz do tego sygnal z dwoch kol ABS (dwa wzmacniacze/komparatory) do policzenia roznicy predkosci kol i predkosci samochodu (wolniejsze kolo) i sygnal z pedalu hamulca i to wszystko. Zadnej ingerencji w ABS nie potrzeba. Troche trzeba bedzie poeksperymentowac ze wspolczynnikiem zapiecia blokady wzgledem roznicy predkosci kol i predkosci samochodu (trzeba by stworzyc lookup table w EEPROMIE - wtedy mozesz sobie zmieniac funkcje bez ingerencji w program)...
Tak, tylko zastanawiam się, czy wpięcie czegokolwiek (choćby tranzystora) w obwód ABS-u zwiększając jego rezystancję nie wpłynie jakoś na pracę ABS-u? Bo w samym kompie ABS-u nie zamierzam kopać, tylko właśnie myślę jak by tu bezinwazyjnie pobrać te dane W sumie z takiego czujnika możnaby też liczyć prędkość o której tu mówicie, co pominie problem z różnicą w przelożeniach mostu...

Tak, tylko zastanawiam się, czy wpięcie czegokolwiek (choćby tranzystora) w obwód ABS-u zwiększając jego rezystancję nie wpłynie jakoś na pracę ABS-u? Bo w samym kompie ABS-u nie zamierzam kopać, tylko właśnie myślę jak by tu bezinwazyjnie pobrać te dane W sumie z takiego czujnika możnaby też liczyć prędkość o której tu mówicie, co pominie problem z różnicą w przelożeniach mostu...

Nie naruszys systemu ABS; pobierasz tylko z niego sygnal - napewno nie wplynie to na jego dzialanie.
Dokladnie - predkosc samochodu probonowalbym liczyc na podstawie predkosci wolniejszego kola (zadko kiedy obydwa kola beda w poslizgu - a jezeli juz to raczej tylko w terenie)

Panowie pełen respect - fajnie się to czyta, szczególnie jeśli z elektroniką ostatni raz miałem do czynienia przy komunii ( zegarek elektroniczny dostałem )
TReneR, w takim razie mam po prostu przeciąć przewód i wysterować nim tranzystor, tak? Jaki tranzystor by sie nadawał? Wie ktoś jakie tam są prądy i jak to zrobić? W systemie ABS-u jestem zielony

TReneR, w takim razie mam po prostu przeciąć przewód i wysterować nim tranzystor, tak? Jaki tranzystor by sie nadawał? Wie ktoś jakie tam są prądy i jak to zrobić? W systemie ABS-u jestem zielony

No i nuda sie skonczyla w robocie - szybciej niz sie spodziewalem - teraz jest zapieprz ;-(
Wyjscie z czujnika pusc na komparator. Ale najpierw zmierz jaka sygnal z czujnika ma amplitude, skladowa stala i czestotliwosc (ilosc impulsow na obrot kola).

pusc na komparator. Ale najpierw zmierz jaka sygnal z czujnika ma amplitude, skladowa stala i czestotliwosc (ilosc impulsow na obrot kola).

ja zrobilem na ktoryms riscu atmelowym. Zmierzylem ile impulsow wpada na obrot kola i wyszedl mi jakis wspolczynnik - teraz nie pamietam. Na wejsciu dalem uklad formowania impulsow na multiwibratorze monostabilnym (0-5V) i tyle... LCD do tego i pokazuje (pokazywal, bo go odpiolem i sie przestalem nim zajmowac ) ilosc przejechanym metrow, jakas godzina, data, stoper i chyba predkosc zaczal jakos pokazywac ... plany byly wielkie, ale ilosc wolnego czasu to zweryfikowala...


ja zrobilem na ktoryms riscu atmelowym. Zmierzylem ile impulsow wpada na obrot kola i wyszedl mi jakis wspolczynnik - teraz nie pamietam. Na wejsciu dalem uklad formowania impulsow na multiwibratorze monostabilnym (0-5V) i tyle... LCD do tego i pokazuje (pokazywal, bo go odpiolem i sie przestalem nim zajmowac ) ilosc przejechanym metrow, jakas godzina, data, stoper i chyba predkosc zaczal jakos pokazywac ... plany byly wielkie, ale ilosc wolnego czasu to zweryfikowala...


Zawsze tak bywa - wielkie plany a puzniej rzeczywistosc je weryfikuje. Ja mam na tepecie 2313 ze starych zapasow ale z tego co widze to w tym roku ciezko bedzie ;-(
jezu o czym Wy tu??
Czary Panie Kosa, czary



© Pozycjonowanie stron internetowych Design by Colombia Hosting