szanowna brci , co możecie mi poradzić w kwestii zakupu gps do jazdy w terenie . zazwyczaj zawszem coś od kogoś a to pozyczył a to ktoś coś przytargał do testowania i tak naprawdę to żadnego dobrzez się nie nauczyłem obsługiwać. Nie potrzebuje jakiś tam przydasków do jazdy z miasta do miasta bo od tego to mam oczy i mapę ale coś do jazdy w terenie , a więc pozycja, odległość , kierunek na azymuty itp. co zakupić ?
Ja używam pocketa i automapy oraz metromierz napisany przez Piasecznika na tegoś pocketa - no ale to nie jest zestaw w teren bo podobno za delikatny.
Skup się na urządzeniach Garmina - ci co mają mówią że pancerne i odporne na kurz i wyjeby. A jaki model? A tu to już się nie mądrzę bo nie wiem.
Ja mam garmina 76cs - wodoodporny, czyli na spacer, łódkę, rower też się nadaje. Wada - mały wyświetlacz.
odradzam sracket pc...maly, nieporeczny w terenie, nie ma jak czegokolwiek nacisnac, delikatny, zawiesza sie czesto...za to na asfalt jak najbardziej,chyba nie ma lepszej mapy Polski
Garmin iQue 3600 dobrze robi. Mam też Asusa N-cośtamtrzylitery i taki sobie. Na trasy super, nawet lepszy od Garmina, ale w terenie lipa.
****, Andrju!!! W takich warunkach, to nic lepszego niżeli ja, to nie znajdziesz...
Jak w teren to Garmin Wszystkie pockety są du dupy. Na asfalt chyba najlepiej MIO.
Ja mialem Garmina Quest. Bardzo fajny ale mial troche za maly ekran wiec przesiadlem sie na Garmina 276c - jeden z najlepszych odbiornikow w teren.
no ja juz od dawna przymierzam sie do zakupu - i praktycznie jedyne opcje w teren to garminy 276C i 376C - najbardziej wszechstronne - wodoodporne i pyloszczelne
postanowilem ze kupie 276 bo tanszy - a i tak extra bajerow z 376 nie bede za czesto uzywal... wiekszosc innych GPS-ow jest za delikatna lub za mala w teren, touchscreeny zaraz sie ufajdaja w smarze z moich paluchow - etc..
Ja używam pocketa i automapy oraz metromierz napisany przez Piasecznika A jesteś pewien, że ten metromierz jeszcze Ci działa Ostatnia wersja miała działać (o ile dobrze pamiętam) do końca ubiegłego roku
Już nie działa szkoda
A nie sprawdzałem dawno bo nie miałem gdzie i po co. Faktycznie miało byc ograniczenie. No ale miało też być jakieś wyjście a tego?
Piasecznik, do tablicy proszzzz!
Jestem! Osssochooooziiii jakby? :0 Wersje z nowszym ograniczeniem mam... zaraz gdzie .... a tu ... http://strony.aster.pl/pi...s%20tracker.exe Tak jak w temacie http://www.jeep.org.pl/fo...p?p=58754#58754
dzięki za porady , wnikliwie je przeanalizuję .
Macie :pala: :pala: Okazało się że ostatnią wersję którą umieściłem na ftp, spierniczyłem Nie uruchamiała się wcale. Zero informacji od testerów :pala: No ale już jest zamieszczona poprawna wersja.
To może ja od siebie coś dorzucę-uzywam pocketa i porogramu OZI -dzięki niemu można wgrać skalibrowaną przez siebie mapę lub zdjęcie sat.W terenie ja używal wojskowych map sztabowych 50-tek-zdjęcie jak to wygląda
Tylko że OZI słabo pomaga przy nawigacji z roadbooka.
nie zauważyłem w pytaniu niczego o pilocie i rajdach...pocket na tą zaletę że mając odpowiedni program masz "nowe"narzędzie...pomijając automapę którą włączam w nocy żeby się nie nadziać na fotoradar
'This beta version has expired' mozna prosic o dzialajaca wersje.. w razie potrzeby moge sie aktywnie wlaczyc w rozwoj programu i nie chodzi mi o testowanie..
Na podanym adresie jest wersja działająca tym razem do końca czerwca 2008. Zassaj ponownie i zainstaluj.
A braliście pod uwagę toughbooka? Odporny na atmosferę upadki itp. Jak jest z touchscreenem to można nawet i usmarowanymi paluchami w rekawicach dotykać. Dobra alternatywa do garminów 276C i 376C. Cenowo też zbliżona oczywiście jezeli brac używanego (1200-2500) a nie nowego (13000-25000) Do tego nRoute Garmina i można stosować dowolne mapy aby przerobione pod MapSource. Na takie bajery jak mapy topograficzne UMP to Garminy 276 i 376 to chyba nie pozwalaja a jak już to karty do nich są stosunkowo drogie
Ja uzywam Garmina GPSmap 60CS,to pól geodezyjny sprzęt o doskonałym połączeniu satelitarnym duża dokładnością do 2m.Zajebiście wytrzymały spadł mi pare razy z d achu XJota wodoodporny, można zapisywac sciezki i dokładne pomiary wysokościowe, oprócz tego bajerki takie jak fazy ksiezyca i najlepsze pory połowów ryb i polowań . Wg mojego znajomego informatyka da się wgrywac mapy w postaci JPG, czyli zeskanowane sztabówki :rock:Jest na tyle poręczny zo można go trzymac w portkach, o ile masz w miare luzną kieszeń .Jest praktycznie niezniszczalny dzięki czemu w offroadzie sie spisuje doskonale,średnio duzy ekran, cena i prostota przycisków są zaletami w porównaniu do typowych drogowych GPSów. Wadą jest słaba automapa w przypadku szukania adresów, trzeba ręcznie nakierowac na kursor na mapie ,ale nie traci zasięgu nawet w gęstym lesie,korzystałem z niego będąc inspektorem terenowym przez 3 miechy, najlepszą opcją jest jazda do celu w linii prostej (off-road):rock:
Niewiem jaką twój kolega informatyk kończyl szkole. Gada straszne bzdury. Nie ma żadnych możliwości wgrania do odbiornika Garmin mapy rastrowej (np. zeskanowej). Istnieje jednak możliwość samodzielnego przygotowania mapki wektorowej w formacie Garmin np. na podstawie zeskanowanej mapy papierowej - lub zebranych w terenie śladow i waypointów. Niestety proces wektoryzacji jest żmudny i długotrwały. Druga sprawa jest, jaka masz wgrana mape w odbiorniku??
Tzn podsumowując, bo ostatnio robiłem rekonesans i kupiłem jedno urządzenie:
1. szukamy odbiornika z dobra "anteną" z naciskiem na sirfstar3 i podobne, to warunek konieczny, aby w lesie nie gubił "fixa", on wtedy leci z dokładnością w dół, ale lepiej mieć pozycję z błędem 20-30m niż jej nie mieć wcale. Bez tego to w ogóle nie ma co podchodzić.
Dalej sprawa trudniejsza:
2. Typ
2.1 nawigacja ręczna (tzw outdoor) np garmin 60csx, garmin vista hcx zalety: wodoodporna, w kieszeń, na wycieczki itp, łatwe zasilanie baterie, łatwe zasilanie z zapalniczki, mapy samochodowe (asfaltowe), kompas i barometr (w ww. egzemplarzach) wady: mały ekran jak na samochód, brak map terenowych w wielu rejonach (jest trochę map topograficznych, ale to zależy dużo od rejonu), dodatkowy wydatek na osprzęt (uchwyt, zasilacz), nie mówi na asfalcie, nie da się wgrać sztabówek cena: 1000zł i więcej plus cena map (są mapy free)
2.2 palmtop bez gps + gsp: wykluczyłem z powodu dodatkowych kabli, zasilaczy blutoofowania, parowania i związanych z tym niedogodności i potencjalnych elementów zawodności.
2.3 palmtop z gps: mio, asus itp zalety: mapy samochodowe (różnych producentów), jadzia magnetofon czyta zakręty, duży ekran, dotykowy, typowo w zestawie uchyt i zasilacz do auta - ale nei zawsze, poza mapami samochodowymi mozna wgrać ozice + mapy "sztabówki" czy foto satelitarne, można używać jako pda itp. wady: brak wodoodporności, najgorsza wytrzymałość (sprzęt raczej "do ręki") cena: od 600 w góre za sprzęt bez map.
2.4 nawigacja dedykowana: np tomtom czy garmin (nieodblokowywalna) zalety: mapy samochodowe dedykowane od producenta, jadzia magnetofon czyta zakręty, duży ekran, dotykowy, typowo w zestawie uchyt i zasilacz do auta, przeważnie lepsza wytrzymałość niż pda (obudowa bardziej samochodowa), do garmina idzie powgrywać mapy topograficzne w takim zakresie jak do outdoor. wady: brak wodoodporności, mniej wytrzymały niż odbiornik outdoor, nie da się wgrać sztabówek cena: od 500zł w górę z mapami asfaltowymi tomtop, 600zł i więcej garmin.
2.5 nawigacja dedykowana: np mio, akira, medion (odblokowywalna - idzie odpalić windowsa ce znanego z pda) zalety: mapy samochodowe, jadzia, duzy ekran, dotykowy, uchwyt i zasilacz w zestawie, lepsza wytrzymałość niż pda, idzie wgrać ozice + sztabówki + foto satelitarne wady: brak wodoodporności, mniej wytrzymały niż odbiornik outdoor. cena: od 500zł plus cena map pl (typowo mają jakieś zachodnie europy).
Ja wybrałem ostatnią opcje (kupiłem mediona pna 350 - z odblokowanym windows ce i anteną sirfstar3). Najlepsza chyba jest jednak pierwsza, pod warunkiem że mamy mapy garminowskie swoich rejonów (poszukać trzeba tutaj http://mapcenter.cgpsmapper.com/ ) Chociaż brak sztabówek i mały ekran będzie tu ograniczeniem.
ps. 13 grudnia wyszedł nowy Ozice 2.0 - i ma wbudowany m.in. metromierz!!! (niestety resetowanie wymaga dialogu Yes/No, ale sądzę że petycją to się załatwi) i sporo różnych gadgetów.
git proponuję to gdzieś powiesić bo specyfikacja bardzo przydatna w dobie nawigowanego wyprowadzania psa
Opis nie wyczerpuje oczywiście tematu, rozglądałem się za sprzętem raczej tanim (poniżej 1000zł, a najlepiej w pobliżu 400-500zł za sprzęt bez map). Są tańsze niż 500zł (np odblokowywalne nawigacje w marketach w promocjach za 399), ale sirfa się w nich nie uświadczy. No i mi chodziło koniecznie o możliwość odpalenia OziCE.
Co do map to na asfalt są niezależnie od producenta softu czy palmtopa obecnie sprzedawane (czy dostepne na p2p mapy mają wystarczające pokrycie do jazdy, dość dobre pokrycie ulic i numerków w miastach, więc czy wybieramy automape czy gpmape czy igo czy tomtom to niewiele to zmieni. Tam gdzie jedno ma ciut lepiej, drugie ma gorzej, jednen lepiej mówi, inny lepiej wyświetla, każdy gdzieś tam ma błędy w mapach.
Co do oziego w terenie to faktycznie nie nadaje się do nawigacji bo nie jest to program do autonawigacji , natomiast rewelacyjnie sprawdza się jako elektroniczny mapnik, z pamięcią WP (waypoint - punkt drogi) i rejestracją trasy. Pozwala też na nawigację manualną na terenach gdzie nie działają mapy szosowe, ani topograficzne.
Co do "sztabówek" bo tez wiele osób nie wie o co chodzi: są to mapy sztabowe w skali 1:50k (czarnobiałe) i 1:100k (kolorowe) wydane na potrzeby wojska. Są one aktualne na powiedzmy koniec lat 80, początek 90, ale mimo to w terenie się odnajdują (leśne drogi, przecinki energetyczne lasów, polne dukty to jest nadal bardzo aktualne). Najlepsze są 50-tki, zajmują 3 płyty CD i tak są najczęściej zwane "sztabówki 3CD". Każdy arkusz zajmuje po przerobieniu na wersje pda około 8-11MB. Także karte flash kupować na max np. 2GB
Słyszałem że są sztabówki nowsze i kolorowe na 12CD, ile w tym prawdy: nie wiem, ale jak ktoś to ma, to ja się piszę na komplet.
Sztabówki można przygotować do wgrania na pda lub odbezpieczoną nawi z windowsem. Operacja nie jest trudna i mając komputer i trochę czasu robi się to darmowym softem (img2ozf). Do własnych skanów map potrzebny jest już oziexplorer (na duży komputer) bo tam można mape zkalibrować, ale chyba na te potrzeby wystarczy shareware.
OziCE warto kupić, kosztuje $30 więc nie jest to majątek. Zresztą za samą główną stronę programu: http://www.oziexplorer.com/ z graficzką z napisem "4x4 Track only" widać w jakim celu soft powstawał
a masz moze te "sztabowki 3cd"?
Zachodnia Łódź: http://jola.comm.pl/4x4/lodzozi/m-34-003-d.jpg
A mam komplet oczywiście.
[ Dodano: 2007-12-17, 22:46 ]
elita, Czytajac twoje posty, szczerze mowic nie wiem czego oczekujesz?? Masz ochote na oziego ale powiedz czemu?? Szukasz miedzy klasa garmina outodra a zwyklym palmtopem z winda mobile. Twoj post jest mocno chaotyczny. Nieobrazajac nikogo wybierasz miedzy glownem a kupa( malo delikatne porownanie) Czego oczekujesz od GPS?? Chcesz SIR3, kazdy nowy odbiornik uzywa tego czipseta. Porownojac gpmape a automape(jak dla ciebie zadna roznica) roznica jest ogromna!! Automape mozesz spiracic niestety gpmape nie da sie(dla uzadzen garmin) . Powiedz mi jaka potrzebujesz klase wodoszczelnosci aby twoj zacny gps nie umarl?? Dodatkowe kable, czym chcesz dopalac powiedzmy tomtoma czy vario2 czy chociazby garmina??
holsik: szukam dokładnie coś co ma mapy u mnie w terenie. A jedyne jakie w promieniu 100km nie pozostawiają mnie z zieloną lub inną jednobarwną plamą poza asfaltem to wspomniane sztabówki, wigówki lub zdjęcia z geoportalu - więc szukałem urządzenia które pozwala mi z tych sztabówek korzystać, ma przy tym czuły odbiornik (sirf3) i nie kosztuje majątku.
Piracenie automapy czy gpmapy mnie nie interesuje i w takie rzeczy mnie tu nie pakuj, wątek dotyczył gpsu w teren, co mnie interesują różnice typu da się nie da się spiracić, nie było to przedmiotem mojej analizy dostępnych rozwiązań. Powiedz mi czy w wyborze gpsu który ma 95% pracować "na reduktorze", pod sztabówkami istotna jest możliwość spiracenia auto czy gpmapy, czy w ogóle istotna jest różnica pomiędzy tymi programami? (no gpmapa to nie program, wiem, ale już napiszę choć to również nie temat na ten wątek). Gdy będę szukał nawi do osobówki zrobię sobie inne rozeznanie, bo będą inne założenia. Nawigacja po asfalcie, to w tym wątku było ot. 'dobrze byłoby gdyby miał', więc ma. Zresztą nawi na asfalcie gdzie masz numerację, znaki itp to poza wyjątkami gadget, ale to dyskusja na w ogóle inną grupę.
Co do wodoszczelności to akurat gps w samochodzie ma mimo 4x4, błota itp dość komfortowe warunki i jest tam obok również kilka innych nie wodoodpornych urządzeń (cb-radio, radio, ecu czy inne). Sądzę że odpornośc na zachlapanie wystarczy na to co ja robię w terenie. Mam jakby co kieszeniowego "żółtka" który jakby co zaprowadzi mnie gdzie trzeba na piechotę, a mogę z nim nurkować. Jak zaleje gpsa (zamontowanego do dachu koło lusterka, gdzie obok już wisi CB, to uwierz mi będzie to ostatnia rzecz którą będę się martwił. Mój post jest może chaotyczny ale zawiera kilka typów gpsów i zebrane pewne zasadnicze w wyborze dla mnie elementy, dwa podstawowe (ozi i sirf3) i kilka dodatkowych (zestaw instalacyjny, navi drogowe, wodootporność (tak/nie)).
Co do zabawy z mapami (kalibracją itp) to sądzisz że to taka wiedza tajemna? Od wielu lat mam garmina, zwożę traki i wp z różnych wypraw (nie tylko 4x4, ale i pieszych), pisałem programy do konwersji koordynatów, nanoszę sobie traki na różne mapy (sztabówki, historyczne wigówki, turystyki). Kalibracja mapy to akurat wiedza podstawowa. Nanosisz punkty (z siatki, ze znanych wp, róznie to bywa, dużo zalezy od jakości mapy), ustalasz rzutowanie, wyświetlasz kontrolną siatke oziego w celu sprawdzenia poprawnosci, jakiś drobny szlif po pixelku, naniesienie kontrolnego traku i gotowe. Zresztą akurat 3CD są na tych płytach skalibrowane, więc nie ma akurat tego problemu - o czym już pisałem.
Wnioskuje ze potrafisz kalibrowac mapy, wiec chyle czola przed toba. Wiec najlepszym wyborem bedzie garmin. Ja posiadam 76cs, typowy turystyczny gps z wysoka klasa wodoszczelnosci. Niestety ow gps nie nadaje sie do autka. Brak komunikatow glosowych a takze malo czytelny wyswietlacz. Jezeli bylbys zainteresowany mapami to mam dosc spory zbior. Od map geologicznych w skali 1:20 000 po mapy sztabowe itd.
Umiem w przypadku map nie ma problemu, zresztą są i tak rysowane na łapu capu i nie trzymają skali Umiem też zdjęcia, ale nie będę Was zanudzał wywodem z kartografii (odwzorowania, ogniskowe obiektywów, zakrzywnienia płaszczyny itp) - ogólnie dobra kalibracja zdjęcia wymaga sporej wiedzy o samym zdjęciu. Jak i czym i skąd robione. Bez tego to można tylko po łepkach. Na szczęście mnie interesują raczej małe obszary i nie ma tu wtedy większych błędów. Wracając do gps 76cs podchodzi pod typ 1 wg mojego podziału, ale jest o ile wiem dużo droższy i niestety map rastrowych się do niego nie załaduje - co jest dla mnie wadą, to wektorowych nie posiadam. Jak masz jakieś mapy turystyczno-topograficzne wektorowe do garmina rejonów południowej wielkopolski (Koło-Kalisz-Grabów, Krotoszyn-Kalisz-Sieradz) to bardzo chętnie je obejrzę.
Ogólnie to można by zrobić właściwie Offroadową mapę polski do Garminów. Mógłbym się w sumie tym zająć, potrzebna jest tylko współpraca i trochę wiedzy, ale tą nie problem zdobyć. Mapę można przygotować z traków zbieranych w gps. Trak po zgraniu do komputera można by do mnie wysłać i ja umieściłbym go na mapie (podobnie jak powstaje UMP). Trzeba tylko trochę w sumie pomyśleć nad klasami dróg które byśmy ładowali i WP. Klasy dróg można by zrobić oczywiście: AWD (dostępna dla byle suwa na 4 łapki), 4AT (przejezdna na AT), 4MT (przejezdna na MT), 4XT (odcinek exstremalny, istnieje konieczność przeprawy). WP można zrobić na brodach, przejściach przez trudne odcinki. Można to połączyć z treadlighty, czyli wytyczać ścieżki terenowe gdzie faktycznie można jeździć, gdzie kluby mają ustalone zasady poruszania się, oraz miejsca gdzie kategorycznie poruszać się nie wolno. Sądzę że na wyprawy po Polsce taka mapa byłaby rewelacyjna. Znam ludzi co robią UMP, mógłbym od nich podebrać trochę pomocy na start i sądzę że udałoby się
Swietny pomysl mozemy zrobic topo ofroadowe. Jestem za!! Najwieksza trudnoscia bedzie ustalic przepis ktory bedzie kwalfikowal dana droga, czyli np. odcinek ekstremalny. Czyli jak zakwalfikowac droge aby znalazla sie w odpowidnim dziale.
Zaraz napisze email do Gpsmaniaka z usenetu, on jest autorem topo100 (mapy topograficznej polski). Przedstawię mu temat i sądzę że nam merytorycznie pomoże, bo to chyba w PL najlepszy fachowiec od takich spraw. Ja komputerów się nie boję, programowania itp, więc postaram się załapać o co w tym chodzi i jakoś zautomatyzować projekt. Wiem że na mapcenter są pewne mechanizmy ułatwiające budowanie map, też spróbuję się dowiedzieć jak to używać. Jak będę coś więcej wiedział to napiszę co i jak . Jakiegoś mapowego garmina też sobie pewnie na te potrzeby ufunduję
Szczerze mowiac te mechanizmy ktore maja ulatwiac budowanie map sa mocno zawile. Czekam na jakies info z twojej strony. Podaj mi na priva numer gg do ciebie.
Chętnie przyłączę się do tego projektu. Od jakiegoś czasu używam nRoute Garmina z mapą topo. Nie spotkałem jednak zbyt wielu tracków offroadowych. Nie bardzo ludziska się nimi dziela na szerszym forum
Zapraszamy do wspolnego projektu.
To, że nic nie napisałem, nie oznacza że nic nie robię w temacie
Mam już nawiązany kontakt z gpsmaniakiem, ale wiadomo okres świąt, nie chcę naciskać, napisał że musi mój email przeanalizować i musi miec wenę twórczą, ja to rozumiem, bo wrzuciłem mu na ruszt za jednym zamachem kilka przemyśleń to tego za co się chcemy zabrać Projekt chcę połączyć z mapcenter, wiem że strona powstała po to aby pomagać, a zawiłość mechanizmów jakoś się przeskoczy (nauczy się ich) bo wątpię aby były zawiłe dla utrudniania życia, tylko poprostu temat tego wymaga
Co chcę w mapie zawrzeć (fragment listu do gpsmaniaka): 1. Mapa składała by się z dróg uzupełniających do istniejących map (gpmapy, ump itp.). Wiadomo że auto terenowe nie ma problemów z poruszaniem się po asfalcie, więc wszystkie drogi w jakikolwiek sposób utwardzone chyba wygodnie nam będzie potraktować jako jedną kategorie. Z drugiej strony chciałbym aby mapa była w sumie autonomiczna i nie wymagała (może poza ump) niczego więcej. (ump to darmowe mapy asfaltowe) 2. Chcę drogi nieutwardzone podzielić wg trudności przejazdu: - przejezdne dla wszystkich samochodów osobowych awd, 4wd - przejezdne dla samochodów 4x4 - przejezdne dla samochodów 4x4 na oponach terenowych (MT) - przejezdne ale z koniecznością przeprawy (np obficie zabłocona polna droga) - lub coś w tym stylu, najlepiej jakbyśmy mogli wspólnie to ustalić Trasy przygotować tak aby działała navi wg kategorii pojazdu/opon 3. Chcę na tych drogach na wzór pieszych i rowerowych szlaków wytyczać turystyczne 'szlaki 4x4'. Były by to szlaki na długie kilkudniowe wyprawy po 300-400km obejmujące różne rejony polski przygotowywane interklubowo. (Marzy mi się trasa którą roboczo nazwałem T1, terenowa "jedynka" wg szlaku bursztynowego, od gór stołowych, przez okolice wrocławia/opola, kalisz, konin/koło, bydgoszcz/toruń, gdańsk, bałtyk ) 4. Chcę umieszczać własne WP (siedziby klubów, tory 4x4, trudne przeprawy, brody, serwis, pomoc, telefony itp) 5. Chcę umieszczać obszary do jazdy wyczynowej z zezwoleniem (stare cegielnie, kopalnie, piaskownie, na które oddziały regionalne Treadlightly uzgodniły zgodę na wjazd) 6. Chcę umieszczać obszary na które istnieje zakaz wjazdu (np przejazd przez las jest dozwolony, ale istnieje tam jedna droga którą jechać nie wolno bo biegnie przez rezerwat itp.) 7. chcę aby mapa współpracowała z warstwicami (hipsometria, dostępna w niektórych modelach garmina) 8. czy regionalizować mapę, czy robić jedną dużą i od czego to ewentualnie uzalezniać.
Na potrzeby mapy każdy kto ma jakieś szlaki, terenowe wp itp i chce pomóc, to nich je już zacznie kolekcjonować i gromadzić. Dowiem się w jakiej postaci najłatwiej mi to przekazywać, bo trak będzie wymagał podania kilku informacji dotyczących jakości nawierzchni na poszczególnych odcinkach, wp nazwy i typ itp. Mam nadzieje że w każdym klubie jest jakiś pasjonat gps który będzie chciał się przyłączyć
ps. gg nie używam, za dużo tam spamu i dzieci neostrady ("skond klikash???!!!111oneone")
Nasze wspolne zalozenia( o ile je moge tak nazwac) sa naprawde zacne. Moge pozbierac troche namiarow, trackow a takze porobic podklady danych terenow. U nas w Czestochowie jest spora grupa ludzi jezdzacych ktorzy napewno pomoga. Proponuje zrobic ankiete, co ludzie o tym sadza.
Witam, temat powraca po świętach, więc napiszę co się dowiedziałem. Miałem kontakt i dialog mailowy z GPSManiakiem i Alf/red/em (z projektu ump) i co ustaliliśmy: - ponieważ nasza mapa pokrywa się obszarowo z ump (polska) więc dobrze byłoby tak to robić aby synchronizacja z ump była bezproblemowa - ponieważ nasza mapa będzie narazie mała, a projekt ump ma gotowe mechanizmy do produkcji map, zarządzania itp, więc nie ma problemu abyśmy nasze dane poprostu wgrywali do ump. - projekt ump będzie obecnie rozbudowywany o topo, strumienie, ścieżki dla sanek i wiele innych elementów więc uzyskamy dodatkowe elementy które będą przydatne. - utworzymy własną kategorię WP - i nasze sprawy będziemy tam notować.
Więc osoby zainteresowane tematem, proszę o zbieranie traków i WP i w miarę możliwości przesyłać je do mnie. Wszystko co jest potrzebne opisane jest na http://ump.waw.pl/ głównie we faq. Ponieważ wiele osób nie ma pojęcia ani ochoty się tego wszystkiego uczyć, a są zainteresowani pomocą w budowie mapy, więc wezmę na siebie komputerową obróbkę tego wszystkiego, czego nie uda mi się zrobić to zgrać danych z gps do komputerów, to musicie się nauczyć
Proponuję na początek, aby wszystkie kluby nadesłały koordynaty na swoją siedzibę i swoje ciekawe punkty (np tory 4x4, miejsca spotkań, serwisy 4x4, sklepy z osprzętem offroadowym). Postaram się nad tym popracować i dodać do ump. W tym czasie proponuję również zabierać gps z włączonym logowaniem traków na swoje wyjazdy i poświęcić troszkę czasu na łapanie ciekawych WP.
ja rowniez przylaczam sie do projektu. Mam tracka z anaszych zawodow i rozne inne. Przy okazji dwie sprawy: 1). Kolega, ktory szukal odbiornika GPS - kup sobie Garmin street pilot III. Fajnie wyglada, dobry wyswietlacz, przyciski, zewnetrzne ladowanie a jak Ci bedzie malo to podepniesz spokojnie pod laptopa. koszt maksymalnie 900 pln
2). odnosnie trackow i map. Zastanowcie sie nad tym czy jak juz taka mapa bedzie publikowana i bedziemy mogli cos takiego sciagnac i zainstalowac czy by na poczatku tracka nie umiescic jakiegos kolorowego znaczka. Chdzi mi o to bym wiedzial wjezdzajac na trase np. koleczko zielone - trasa spokojnie do przejechania, nikt z widlami, lopata i lasy panstwowe, policja nie wyskoczy i nas nie pozabija. koleczko zolte - roznie bywa, moze ktos wyjsc i sie dowalic koleczko czerwone - na pewno nas dorwa. Jechac w nocy, bez swiatel w kamuflazu wojskowym
trudnosc trasy moze byc taka sama: linia zielona - spoko (auto prawie seryjne linia zolta - MT, lopata i absolutnie nie jechac w pojedynke bo moze byc roznie linie zolta - klasa zaawansowana - MT, wyciagara i zarcie bo szybko nie wrocimy linia czarna - klasa **** - na pewno nie wrocimy, na poczatku trasy zostaw lawete.
Co o tym myslicie?
Powrócę do tematu pytaniem - czy ktoś z Was używał może Garmina Zumo 550 ? Przeznaczenie - motocykl, metromierz na rajdach..
Co o tym myslicie?
linia czarna - klasa **** - na pewno nie wrocimy, na poczatku trasy zostaw lawete.
Powrócę do tematu pytaniem - czy ktoś z Was używał może Garmina Zumo 550 ? Przeznaczenie - motocykl, metromierz na rajdach..
Weźcie w sobotę, zobaczymy co na tym da się zainsalowac
Wspominając wcześniejszą wypowiedź o niedzieleniu się na tym forum śladami gps, proponuję aby osoby posiadające gpsy umożliwiające rejestrację śladu dzieliły się nimi z innymi użytkownikami, nawet jeśli nie posiadającymi odbiorników gps, to mogącymi te ślady odtworzyć w np. mapSource. takie zapisy z komentarzem mogłyby znacznie pomóc innym użytkownikom w wyborze właściwej trasy na np. niedzielną przejażdżkę ze świadomością (dzięki komentarzowi), że za chwilę za zakrętem moje ATeki nie zaczną bezładnie mielić ton błota. Taka doskonała inicjatywa jest realizowana dla kolarstwa na portalu http://www.bikebrother.com/ nie znam problemów technicznych takiego przedsięwzięcia (serwer FTP?) dlatego nie wypowiadam się w tej kwestii.
ok. napiszcie tylko w jakiej formie i do kogo miałyby spływać te ślady, bo choć nie znam się na ich "ANATOMII" , to jak mniemam musi to być jakiś format , w którym inni mogą ten ślad zaaplikować swoim urządzeniom gps i z nich skorzystać. Kto wie jakie ślady mają formaty w jakich mapach? Może ktoś stworzy listę programów gps i listę formatów plików jakie można do jakiego urządzenia wstawić? Wówczas kto ma konkretne ślady będzie wiedział komu może wysłąć jaki plik ...
Bikebrother używa formatu *.gpx natywnego dla urządzeń Garmin bo na rower to raczej tylko Garmin bo jakieś PDA czy inne wynalazki po prostu nie zniosą takiego traktowania. i TU jest właśnie problem bo w samochodach mamy większą mieszankę producentów i standardów zapisu śladu Ślady z Garmina można odczytać np. w MapSource a potem załadować do swojego garmina, nawet takiego niemapowego prostego zółtka- zwykłego Etrex'a. Proponuję aby po prostu podawać format i rodzaj urządzenia z jakiego pochodzi ślad. W tak początkowej fazie pomysłu nie mam chyba jeszcze miejsca na konwersję formatów i każdy chyba będzie musiał to robić we własnym zakresie. Czyli w skrócie tak: plik śladu+opis z jakiego urządzenia+ informacja o trasie. Tylko gdzie to umieszczać? jest jakiś dział "download" na forum?
Garminowski format plików jest stosunkowo uniwersalny. Jeżeli ktoś chce inny to może sobie go zawsze "przekonwertować" na inny. Są przecież programy do tego celu.
Co do miejsca na "składowanie" tracków to można pomyśleć o darmowych serwerach plików. Ino się do kupy musimy zebrać i ruszyc
Dobra, teraz proszę o głosowanie jaki serwis hostingowy wybieramy dla naszych śladów. Powinien cechować się szczególnie nie usuwaniem plików po jakimś tam czasie. wielkość transferów i rozmiary plików są raczej bez znaczenia bo ślady są raczej niewielkich rozmiarów
Pozwole sobie wznowic temat. Nabylem droga kupna Garmina 276 z USA, bo u nas ludzi powalilo z cenami. Dotarl Co teraz ? Jakie mapy mu wrzucic, gdzie sciagnac itp ? Sciagnalem troche rzeczy z www.gpsmaniac.com ale jeszcze nic nie wrzucalem bo nie chce narobic syfu.
super urządzenie do offroadu Mapki polecam wgrywać via MapSource, darmowe mapy: http://gpsmaniak.com/new/download.htm <--- doskonała mapa TOPO turystyczna, obsługuje autorouting
jeśli mapa nie jest zainstalowana w MapSource, należy ją wgrać poprzez np. Sendmap, w kwestiach czysto technicznych należ poszukać w internecie. Generalnie jest z GPS em dużo zabawy jeśli ma się o tym pojęcie
------------------------- Tylko jak 276 zabezpicza się przed kradzieżą? to się jakoś na stałe montuje?
ok, dzieki Juz cos powgrywalem, jutro bede testowal
Co do sladow, to moge udostepnic miejsce na serwerze. Mam wykupiony serwer na prywatna strone i na razie nie mam planow z tego rezygnowac.
Polecam GPSTuner. Jest stosunkowo niedrogi. Wgrywa się do niego mapy w postaci plików graficznych (bardzo dobrze sprawdzają sie mapy sztabowe - dostępne na 3CD). Jego najmocniejsza stroną jest bardzo ława kalibracja map. Wystarczy w oknie głównym zaznaczyć 3 punkty (najlepiej wokół terenu po którym się poruszamy), żeby sklaibrować mapę. Ja wyznaczałem przeważnie ok 5-ciu punktów, odnosząc się do współrzędnych charakterystycznych punktów branych z Automapy.
Hubi , kupiles go online czy na miejscu (bo jak online to moze bym nabył tego Garmina 276- 2 samoloty z USA do mnie lecą w lipcu
pozdrawiam
hun
Hubi , kupiles go online czy na miejscu
kupilem na ****.
Polecam GPSTuner. Jest stosunkowo niedrogi. Wgrywa się do niego mapy w postaci plików graficznych (bardzo dobrze sprawdzają sie mapy sztabowe - dostępne na 3CD). Jego najmocniejsza stroną jest bardzo ława kalibracja map. Wystarczy w oknie głównym zaznaczyć 3 punkty (najlepiej wokół terenu po którym się poruszamy), żeby sklaibrować mapę. Ja wyznaczałem przeważnie ok 5-ciu punktów, odnosząc się do współrzędnych charakterystycznych punktów branych z Automapy.
Ale nie nadaje się dla Garmin'a garmin akceptuje tylko mapy wektorowe, nie rastrowe. Jak się można zdobyć te 3 cd z mapami topo "sztabowymi" ?
Ale nie nadaje się dla Garmin'a garmin akceptuje tylko mapy wektorowe, nie rastrowe. ?
Przepraszam, zapomniałem dopisać że GPSTuner chodzi na Windows Mobile. Innych "wynalazków" raczej staram się nie używać. Nie wiem jak by to było z Garminem, ale czytałem, choć nie wgłębiałem się w szczegóły że na urządzeniach z (chyba) Windowsem CE 5.0 można uruchomić Automapę - ta (chyba) nie ma wersji na WCE, a coś tam było o bibliotekach z Windows Mobile więc być może i GPSTunera dałoby się uruchomić.
Jak się można zdobyć te 3 cd z mapami topo "sztabowymi" ?
Przypomnij mi się w połowie przyszłego tygodnia. Ściągałem to z jakiegoś P2P, ale mam już na płytkach. Mogę wypalić i wysłać, albo gdyby ktoś miał miejsce na 3CD to mogę wrzucić żeby było dostępne dla wszystkich.
Był już gdzieś link do tego na torrenta, ale do płatnej strony może posiada ktoś po prostu sam plik torrent do tego? choć opcja żeby jakiś łaskawy forumowicz wrzucił całe 3cd na swój własny serwer była by optymalna
Nie wiem czy przypadkiem tutaj nie leżą. W każdym razie jest sporo różnych map.
Nie wiem czy przypadkiem tutaj nie leżą. W każdym razie jest sporo różnych map.
A masz może login i hasło na ten serwerek?
Login i hasło są w linku który wkleiłem:
u: gps h: altplgps
Faktycznie. Trzeba link skopiować żeby było widać.
[ Dodano: 2008-06-25, 08:57 ]
Ja używam swojego telefonu komórkowego SE K610i i odbiornika HOLUX M-1000 (kosztuje około 140 zł) - jest zajebiście dokładny i nie gubi sygnału nawet w gęstym lesie gdy są chmury. Jest trochę tandetnie wykonany (obudowa). Wiem, że nie jest to zestaw do taplania w błocie ale ja mam w swoim aucie uchwyt na telefon i tam on się przeważnie znajduje. Jeżeli chodzi o aplikacje do obsługi GPS to gorąco polecam "Radziecki" program Map Mobile Navigator. Jest to na prawdę najlepszy darmowy program - w technologii Java - do nawigacji w terenie, który miałem okazję używać. Znajdziecie go na stronie: http://mapnav.spb.ru
Zalety programu: - za darmo, - projekt ciągle żywy - rozwija się, często nowe, lepsze wersje, - dostępna polska wersja językowa, - mapy pobiera online z internetu przez GPRS. Ja mam np. SIMPLUSa i uruchamiam sobie pakiety internetowe 20 MB/5 zł lub 50 MB/10 zł do wykorzystania przez miesiąc, także koszty transferu mam niewielkie. Najdokładniejsza dostępna mapa online jest na Yahoo (w mojej okolicy są na niej nawet małe polne i leśne drogi), - można wczytywać mapy zewnętrzne (wtedy całkowicie free) - ja używam sztabówek 50, skalibrowanych pod Ozim, a następnie przerobionych w programie dostępnym także na stronie MapNavigatora (nie ma ograniczeń co do skali, wielkości pliku, itd. - tylko pojemność pamięci telefonu jest ograniczeniem), - obsługuje rozszerzenia wpt, plt, rte Oziego , - umożliwia zapis WP, tracka, a potem nawigacje po trasie lub do WP, - eksport punktów i tracków do formatów Oziego, co umożliwia np analizę na kompie, - rozbudowany komputer pokładowy, kompas, i wiele, wiele innych fajnych rzeczy.
Jeżeli macie jakieś pytania to chętnie pomogę. Bawię się już tym programikiem dość długo i jestem już trochę obcykany
PODSUMOWANIE: Mam fajny zestaw do nawigacji za 140 zł + 5 zł/miesięcznie Zestaw świetnie się sprawuje, jest wszechstronny i niezawodny.
Ja mam w plaskaczu Mio z automapa za okolo tysiaka (nie pamietam modelu), a w Uazie nawigacje GoClever za 400 zlotych.
Generalnie wole GoClevera z tych dwoch.
GoClevera odblokowalem i mam w nim automape i oziego ze sztabowkami. Windows Ce z GoClevera jest dla mnie bardziej przyjazny niz windows mobile (kwestia gustu).
GoClever polecam - dziala tak samo jak mio, ma wiekszy ekran, jest bardziej pancerne (gumowata obudowa) a kasa niewielka. Do tego w Uazie dziala jako odtwarzacz MP3 i przechowywacz dokumentow z informacjami przydatnymi na rajdach.
Do Garmina nie porownuje bo nigdy tego nie uzywalem.
Sztabowki przekonwertowanego na oziego pod palmtopa mam - jakby ktos chcial - sluze
Piotr
Witam ! Zapodaj jaki dokładnie model posiadasz . Jestem zainteresowany odpornym i tanim modelem GPS obsługujący sztabówki na OZIEGO
Witam ! Zapodaj jaki dokładnie model posiadasz . Jestem zainteresowany odpornym i tanim modelem GPS obsługujący sztabówki na OZIEGO
pare osob mnie pytalo o tego goclevera, wiec wrzucam tutaj odpowiedz:
Odblokowanie: Trzeba sciagnac edytor rejestru do pda i wyedytowac jeden klucz. Opis do znalezienia w necie - ja juz nie pamietam - ale jest to proste i dziala od strzala. Po odblokowaniu zglasza sie windows ce.
Sztabowki: Sztabowki mozesz sciagnac z rapidshera (poszukaj po necie, jest tego sporo) - potem musisz przekonwertowac na format oziexplorera pda (programik imgtoozf czy jakos tak - do znalezienia na stronie oziego)i wrzucic do pda (na karte). No i oziego musisz miec jeszcze - szukaj w necie - do sciagniecia razem z ... Albo kupic tez mozna.
Ozi Ozi zmienia mapy w zaleznosci od Twojego polozenia. Do nawigowania po drogach nie nadaje sie to zupelnie (chyba najlepsza jest automapa), niektore mapy nie sa do konca dobrze skalibrowane - ale ja z tym nie walczylem bo mi sie nie chcialo
Jakby ktos nie mogl sobie poradzic ze sciagnieciem mapek itp., to moge jakos udostepnic. Ale zacznijcie od szukania na necie i nie idzcie na latwizne - bo mam ciagle deficyty czasu wolnego
Używa ktoś w terenie tego typu nawi -> TomTom GO 920 , jeśli tak to jak się sprawuje ?
Trafiłem na link do produktu, który powinien (jak wynika z opisu) obsługiwać mapu Garminowskie na "zwykłych" komórkach. Soft napisany w Javie (J2SM), więc powinien działać na większości "zwykłych" komórek. Jeszcze nie testowałem co to takiego i jak się spisuje, głównei z powodu braku map Grmonowskich.
http://www.gpstuner.com/en/products/overview
Witajcie, Czy jest obecnie jakies zapotrzebowanie wedlug Was na drogomierze gps w dobie tanich i latwodostepnych zwyklych gpsow, pda itp? Bo moze warto bym zreanimowal drogomierz by Bartman jako rozwiazanie typu 'custom'. Tyle, ze nie moze to kosztowac 400,- z robota...